Actueel de bijbel anders bekeken

• De Bijbel gekozen tot het belangrijkste boek Bekijk details

29 september 2016

Het winnende boek, De Nieuwe Bijbelvertaling, is een uitgave van de Bijbel in hedendaags Nederlands uit 2004. Ook varianten, zoals De Statenbijbel en Bijbel in gewone taal, kregen veel stemmen en maken deel uit van de top 20. De interpretatie van de betekenissen van de Koran van Aboe Ismail staat op de vijfde plek.

• Bijbel zonder kribbe en ark Bekijk details

16 oktober 2014

Noach heeft geen ark meer, maar een boot. Een visioen wordt een droom en dagelijks brood is voortaan 'het eten dat we vandaag nodig hebben'. Op 1 oktober nam koning Willem-Alexander in Den Haag een unieke Bijbelvertaling in ontvangst, de Bijbel in Gewone Taal.

• Bethlehem in de sneeuw Bekijk details

15 september 2014

Ze vallen niet eens zo snel op in het winterlandschap, maar voor wie beter kijkt en zijn klassieken kent, zijn ze zonder meer herkenbaar. De man met timmergereedschap en zijn vrouw die hij op een ezel begeleidt, benoemen we als Josef en Maria, zelfs in dit toch on-Bijbelse landschap van sneeuw en ijs.

• Noach returns... Bekijk details

3 april 2014

Het kan bijna niet gemist worden: vanaf donderdag 10 april draait er in de Nederlandse bioscopen een nieuwe verfilming van Noach. De film is meteen al omstreden. Het is echt een Hollywood rampenfilm met veel spektakel. Weerstand komt van gelovigen uit zowel de islamitische, christelijke als joodse traditie. Kritiek is dat het verhaal toch wel erg afwijkt van het bijbelverhaal. Bovendien kan het ook ongewenst zijn om een profeet te verbeelden.

• Over de bijbel Bekijk details

27 oktober 2013

Het is niet voor het eerst dat Corinne Groenendijk in gesprek is met Hetti Koster, coördinator team media van de Bibliotheek aan de IJssel. Kennelijk kunnen kerk en bibliotheek iets voor elkaar betekenen. Zij kwamen elkaar al eerder tegen in een gezamenlijk project. Toen ging het over personages in de literatuur, zo vertelt Hetti. “We zochten ook een personage dat beïnvloed was door het christelijk geloof. Ik dacht zelf aan iemand als Maarten ’t Hart of Jan Wolkers, maar toen zei Corinne: waarom...