De brief voor de koning

Onlangs startte op Netflix een zesdelige serie naar aanleiding van een klassiek en populair boek: De brief voor de koning geschreven door Tonke Dragt. Het is een avonturenverhaal over Tiuri die ridder wil worden en een opdracht moet uitvoeren: een belangrijke brief bij de koning brengen. Het boek is verschillende keren uitgegeven en ook al eerder verfilmd.

Team educatie heeft bij het eerste hoofdstuk deze opdrachten voor je bedacht. Het enige wat je nodig hebt is pen en papier!

Kijken

De brief voor de koning | Tonke Dragt

Boekomslagen

1. Welk van deze omslagen spreekt jou het meest/minst aan. Waar let je dan op?

De thuisopdracht is ook te downloaden

Lezen

• Lees het startfragment van het boek
  • Probeer een filmpje te maken in je hoofd terwijl je leest.

Naar het fragment

Doen

• Hoe ziet jouw Tiuri eruit? En de plek waar hij samen met de anderen is in dit fragment?
  • Maak er een tekening van.

Mening

• Welk stukje vind je grappig/saai/spannend?
  • Welke woorden/zinnen zorgen daar voor?

Kijken: trailer

Je hebt nu zelf een beeld gevormd van het verhaal.

• Bekijk de trailer van de serie
  • Past het beeld van de trailer bij het beeld dat jij zelf had (jouw filmpeje in je hoofd)?
  • Wat was er anders? Wat was er (ongeveer) hetzelfde?

Kijken: interview met Tonke Dragt

Matthijs van Nieuwkerk mocht bij de 89-jarige schrijfster Tonke Dragt op bezoek voor een interview over haar imposante oeuvre.

Doen

Kies een van de twee opdrachten:

• Schrijf een kort verhaal waarin je vertelt hoe het verder gaat als Tiuri de deur niet open doet.
  • Of schrijf een informatief stuk waarin je vertelt wat er allemaal bij kwam kijken als iemand tot ridder werd geslagen.

e-books van Tonke Dragt

LuisterBieb

Boeken kun je niet alleen lezen, maar ook luisteren. Deze drie boeken van Tonke Dragt zijn te beluisteren in de LuisterBieb. Om deze boeken te beluisteren moet je wel lid zijn van de bibliotheek.

• Brief van de koning
  • De Zevensprong
  • Geheimen van het Wilde Woud

Tijdelijk zijn er extra luisterboeken toegevoegd! Voor iedereen, dus ook als je geen lid bent van de bibliotheek. Installeer de gratis LuisterBieb-app op je tablet of smartphone en luister thuis naar de mooiste boeken.

Nog geen lid?

Schrijf je gelijk in, kies voor jeugdabonnement 0 t/m17 jaar. Het is gratis!

Maak vervolgens met je iegen e-mailadres een account aan op onlinebibliotheek.nl en lenen maar.