‘Taaltoppers’ op de radio

Gepubliceerd op: 23 oktober 2018 16:03

Woensdagmiddag om 14:00 uur was het zover, de Taaltoppers interviewden wethouder Ans Hartnagel: live, op de radio! En wat deden ze het goed. Ze ondervroegen de wethouder kundig en informeerden bijvoorbeeld naar wat zij wil bereiken en wat de wethouder voor kinderen doet.

Gedegen voorbereiding

De taaltoppers oefenen sinds de zomer met de interviewtechniek, een techniek die zij hebben gebruikt om elkaar te leren kennen. Alles wat ze geleerd hebben, brachten ze in de praktijk tijdens hun interview met wethouder Ans Hartnagel. De uitzending was live van 14:00 tot 15:00 uur en te beluisteren via Radio Capelle.

Luister hier het interview terug van 'Taaltoppers' met wethouder Ans Hartnagel

Samenwerking tussen bibliotheek en Kinderlab

Taaltoppers is een initiatief van de bibliotheek in samenwerking met het Kinderlab in Schollevaar. Elke dinsdagmiddag komt een groep van tien kinderen bij elkaar en komen er spelenderwijs allerlei talige onderwerpen aan de orde. Dit met als doel om het taalbewustzijn van de kinderen te verbeteren en hun taalniveau te verhogen.

Begin 2018 is het Kinderlab aan de Hermitage in Capelle-Schollevaar geopend. Hier worden activiteiten georganiseerd voor kinderen (en hun ouders) uit de wijk Schollevaar. Omdat in deze wijk relatief veel kinderen wonen die afkomstig zijn uit taalarme gezinnen, is het idee van de Taaltoppers ontstaan. In dit programma wordt expliciet aandacht besteed aan taal en wordt de taalvaardigheid van de kinderen vergroot.

Luister hier naar Joke Boersma over de 'Taaltoppers'

Voor wie is Taaltoppers?

De doelgroep zijn leerlingen uit groep 6 en 7 die intelligent zijn en om uiteenlopende redenen een achterstand in taal hebben. Leerlingen die aan Taaltoppers meedoen zijn gemotiveerd, hebben potentie en kunnen door aandacht voor taal beter gaan presteren op school. Dit is te zien doordat ze op de CITO een wisselend beeld laten zien en bijvoorbeeld voor rekenen wél hoog scoren. De Taaltoppers is een gemotiveerde groep van echte toppers! Het interview met de wethouder was hiervan een mooi voorbeeld.