Praat mee tijdens het Krimpens lijsttrekkersdebat!

Gepubliceerd op: 13 februari 2018 13:45

Op 21 maart vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Hét moment waarop de Krimpenaar zijn stem kan laten horen. Voorafgaand aan de verkiezingen organiseert de bibliotheek op zaterdagavond 10 maart in de Tuyter het Krimpense lijsttrekkersdebat. De lijsttrekkers van alle politieke partijen die deelnemen aan de verkiezingen gaan met elkaar in debat. Een kundige debatleider voert de lijsttrekkers langs stellingen over onderwerpen die spelen in Krimpen aan den IJssel. Het publiek wordt daarin meegenomen.

Klare taal

De bibliotheek wil met dit debat een brug slaan tussen politiek en burgers. “De bibliotheek speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van taalvaardigheden. Deze behoren samen met de reken- en digitale vaardigheden tot de basisvaadigheden. Wij zien het als onze kerntaak dat iedereen zich hierin goed kan ontwikkelen”, aldus Conny Reijngoudt, directeur Bibliotheek aan den IJssel. De bibliotheek wil zich met het organiseren van deze avond sterk maken voor helder, eenvoudig taalgebruik: begrijpelijk voor iedereen! Daarom koppelen we aan het debat een wedstrijd. Welke lijststrekker praat het meest helder en gebruikt eenvoudige woorden om zich uit te drukken?Politieke leiders zijn goede debaters, maar hoe duidelijk zijn ze voor de kiezer? Met name voor de nieuwe stemmers: nieuwkomers in Nederland en jongeren. Een jury beoordeelt de sprekers op de manier waarop hun standpunten naar voren wordt gebracht. Ook het publiek mag zich uitspreken.

Stem je mee?