Opening Kinderlab Schollevaar

Gepubliceerd op: 12 december 2017 13:30

Woensdag 10 januari 2018 om 13:00 uur opent het Kinderlab: een inspirerende plek voor kinderen van 0 tot 12 jaar en hun ouders. Zij kunnen er terecht voor hulp en ondersteuning op het gebied van huiswerk, taal, administratie en opvoeding. Ook zijn er activiteiten voor kinderen gericht op talentontwikkeling en ontmoeting. Bibliotheek aan den IJssel krijgt er een haal- en brengpunt waar jong en oud materialen kan ophalen en retourneren. Een leesconsulent van de bibliotheek is aanwezig om hierbij te helpen. Tevens vindt er elke woensdag voorleeslunch plaats, waarbij wordt voorgelezen door een vrijwilliger van de VoorleesExpress.

Aanleiding voor de ontwikkeling van het KinderLab is de ontstane situatie in Schollevaar-Oost door sluiting van basisschool De Catamaran-Hermitage. Deze school had samen met De Sjalomschool vergevorderde plannen rondom de ontwikkeling van een integraal kindcentrum. De voortgang van deze ontwikkeling kwam tot stilstand toen De Catamaran met ingang van het nieuwe schooljaar de deuren sloot. De gemeente biedt met het KinderLab alsnog een voorziening in aangepaste vorm voor kinderen en ouders in de wijk.

Aan ruim 300 kinderen uit de wijk is voor de zomervakantie gevraagd wat hun wensen waren rond het KinderLab. Daarom komt er een kook- en technieklab en is er voldoende ruimte voor beweging en sport.

Wethouder Ans Hartnagel: “Veilig en gezond opgroeien is belangrijk, maar niet altijd vanzelfsprekend. Met het KinderLab willen we kinderen in een kwetsbare positie op weg helpen naar een goede toekomst, want dat verdienen ze. Zodat zij straks op eigen benen kunnen staan. Voor deze kinderen en hun ouders zijn we echt iets moois aan het bouwen.”

In het KinderLab werken Stichting Welzijn Capelle, Centrum voor Jeugd en Gezin, Sportief Capelle, De Sjalomschool, Royal Kids kinderopvang, Prokino kinderopvang, de bibliotheek, perspectief Jeugdwerk en gemeente Capelle aan den IJssel samen. Ook met andere organisaties worden samenwerkingsmogelijkheden verkend. Het beheer van het pand en de programmering van het aanbod zijn in handen van Stichting Welzijn Capelle.