Kennismaken met de bibliotheek

Gepubliceerd op: 1 juni 2023 13:31

Kinderen van het asielschip De Alemannia brachten vorige week een bezoek aan de Bibliotheek Krimpen. Tijdens dit bezoek konden de kinderen kennismaken met de faciliteiten die de bibliotheek hen te bieden heeft, zoals anderstalige boekjes, educatieve programma's en workshops.

Onderwijsprogramma

Sinds afgelopen januari ligt het asielschip De Alemannia weer in de Sliksloot van Krimpen aan den IJssel. Op het schip verblijven veel gezinnen en ongeveer 35 kinderen. Doordat er geen plaats is in reguliere klassen op de basisscholen, is een alternatief onderwijsprogramma opgezet. Ook een bezoek aan de Bibliotheek maakte onderdeel uit van het programma. Vorige week was het zover. Een groepje van 10 kinderen is rondgeleid in de Bibliotheek. Ze hebben geoefend met een 3D-pen, met de Nintendo van de bieb gespeel, geknutseld met strijkkralen en de BoekStartcoach verzorgde een voorstelling over Dikkie Dik met een vertelkastje.

Stimulerende omgeving

Initiatiefnemer van de kennismaking en coördinator van het Digi-Taalhuis Krimpen, Sergei Khomenko, vertelt dat het belangrijk is voor de kinderen om in contact te komen met de bibliotheek. "Deze kinderen blijven niet voor altijd op deze locatie, maar het is belangrijk dat zij weten waarvoor ze terecht kunnen bij een bibliotheek. In andere dorpen of steden zullen het aanbod en de faciliteiten misschien net iets anders zijn, maar de strekking waarvoor zij terecht kunnen bij een bibliotheek blijft in grote lijnen hetzelfde. De bieb fungeert als een toegankelijke plek waar deze kinderen altijd terecht kunnen en ze staat klaar om hen te verwelkomen en een stimulerende omgeving te bieden waar ze kunnen leren en groeien."