De Week van de Leesclub

Gepubliceerd op: 29 januari 2019 09:19

Wist je dat... het de Week van de Leesclub is? Doel van deze campagne is het stimuleren van lezers om met anderen over boeken in gesprek te gaan door deel te nemen aan leesclubs. En vanmorgen om 10:15 uur organiseren we in Bibliotheek Capelle Centrum daarom samen met Stichting Senia een informatiebijeenkomst voor mensen die belangstelling hebben voor een leesclub Nederlandse en vertaalde literatuur. Aanmelden hoeft niet, kom gerust langs!

De Week van de Leesclub is een initiatief van de drie leescluborganisaties in Nederland, drie bibliotheekorganisaties, de website Hebban.nl en het magazine Boekenpost.

Boeken bieden stof tot praten. Duizenden Nederlanders die deelnemen aan een leesclub hebben dat al ontdekt. Met anderen van gedachten wisselen over boeken is leerzaam en verrijkend. Daarnaast brengt een leesclub ontmoetingen tussen mensen tot stand. Kortom: in een leesclub lees je méér en een leesclub vergroot je wereld. Een leesclub is een goede stimulans om aan het lezen te komen. Leesclubs zijn er in allerlei vormen, voor mensen met veel leeservaring en voor mensen voor wie lezen moeilijk is. Van clubs die zich bezighouden met moderne literatuur, thrillers of jeugdboeken tot groepen die boeken over geschiedenis of filosofie lezen. De deelnemers variëren van jeugdige boekenfans tot lettervreters op leeftijd.

Activiteiten

De Week van de Leesclub laat die variatie zien en geeft tips en adviezen aan mensen die mee willen gaan doen aan een leesclub of er zelf een willen starten. Op veel plaatsen in het land worden gedurende de week introductiebijeenkomsten georganiseerd die tot nieuwe leesclubs leiden. Daarnaast bieden bestaande leesclubs die plaats hebben voor nieuwe leden gelegenheid om kennis te komen maken. De website weekvandeleesclub.nl biedt een overzicht van de mogelijkheden, bundelt tips en presenteert ervaringen van deelnemers. Bij het begin van de Week van de Leesclub wordt het Hebban Leesclubboek van het Jaar bekendgemaakt.

Organisatie

De Week van de Leesclub is een initiatief van de leescluborganisaties Senia, Stichting Literatuurclubs Drenthe en Boekentaal Mondiaal, de bibliotheekorganisaties ProBiblio (Noord- en Zuid-Holland), Rijnbrink (Overijssel en Gelderland) en Bibliotheek Dommeldal (Brabant en Limburg), de boekenwebsite en lezerscommunity Hebban.nl en het magazine voor lezers en leesclubs Boekenpost.

Meer over de Week van de Leesclub