Samen voor lezen

Gepubliceerd op: 13 november 2023 09:00

Een succesvolle samenwerking voor leesplezier en mediawijsheid.

In het nieuwe schooljaar is de samenwerking tussen Bibliotheek aan den IJssel en het Krimpenerwaard College naar een hoger niveau getild. Leerlingen van het Krimpenerwaard College hebben nu de mogelijkheid om op school aan te geven dat ze ook lid willen worden van Bibliotheek aan den IJssel. Hierdoor hebben ze toegang tot een uitgebreide collectie boeken, luisterboeken, e-books en digitale bronnen van de bibliotheek. De helft van alle leerlingen heeft die kans gegrepen!

De samenwerking tussen docenten van de school en medewerkers van de bibliotheek, in het kader van de Bibliotheek op school, heeft tot doel het leesplezier en de leesmotivatie van de leerlingen te stimuleren. Een belangrijk onderdeel van deze samenwerking is de bibliotheek, beheerd door een leesmediaconsulent van de Bibliotheek aan den IJssel, op het Krimpenerwaard College. Deze herbergt niet alleen een uitgebreide collectie boeken, maar ook waardevolle digitale bronnen.

Nederlandse jongeren lezen steeds minder vaak en met steeds minder plezier, wat een zorgwekkende trend is voor hun taalontwikkeling en onderwijskansen. In antwoord hierop hebben Bibliotheek aan den IJssel, het Krimpenerwaard College en de gemeente Krimpen aan den IJssel ruim 4 jaar geleden de handen ineengeslagen. De gezamenlijke inspanningen hebben geleid tot dagelijkse aandacht voor leesplezier en mediawijsheid, zowel op school als thuis.

Samen bouwen school en bibliotheek aan een sterke basis voor de taalontwikkeling en onderwijskansen van de Nederlandse jongeren.