Officiële opening van het Digi-Taalhuis Krimpen

Gepubliceerd op: 1 september 2023 15:05

Zaterdag 9 september vindt in De Tuyter in Krimpen aan den IJssel de opening van het culturele seizoen 2023/2024 plaats én wordt het Digi-Taalhuis Krimpen aan den IJssel officieel geformeerd, wat een belangrijke, duurzame samenwerking inhoudt om laaggeletterdheid in Krimpen aan den IJssel te helpen verminderen en voorkomen.

In Nederland zijn er zo’n 2,5 miljoen (12%) laaggeletterden; mensen die moeite ervaren in lezen, schrijven, rekenen en/of het verrichten van digitale handelingen. In Krimpen aan den IJssel is ca 13 % van de inwoners laaggeletterd. Dit is hoger dan in Nederland. Om als gemeente - en organisaties binnen de gemeente - een web te vormen waarmee wij deze mensen kunnen opvangen en adequaat doorverwijzen naar de juiste instanties is het Digi-Taalhuis Krimpen ingericht.

Taalakkoord
Op zaterdag 9 september vindt tussen 11.30-12.00 uur de officiële opening van het Digi-Taalhuis Krimpen plaats. Onder het motto: “Wij slaan de handen ineen. We bundelen onze kennis en energie, zodat alle Krimpenaren beter kunnen meedoen in de maatschappij” ondertekenen wethouder Kirsten Jaarsma, directeur Dionne Dinkhuijsen van de Bibliotheek aan den IJssel en vertegenwoordigers van Crimpen Inn, Krimpenwijzer, Contour de Twern, VluchtelingenWerk en stichting Lezen en Schrijven het Taalakkoord.

Presentatrice Anita Witzier, ambassadeur van de stichting Lezen en Schrijven zal middels een video vertellen over het belang van duidelijke taal en bewustwording van laaggeletterdheid en haar ervaringen hiermee.

Wethouder Kirsten Jaarsma gaat in gesprek met een taalambassadeur. Taalambassadeurs zijn onmisbaar als je mensen duidelijk wilt maken wat het betekent om moeite te hebben met lezen en schrijven. Zij hebben het immers aan den lijve ondervonden hoe ingewikkeld het leven is als je basisvaardigheden als lezen, schrijven, spreken, rekenen of digitale vaardigheden onvoldoende beheerst.