Taalwandeling met vluchtelingen van de MS Allemannia

Gepubliceerd op: 14 oktober 2022 09:55

Afgelopen woensdag vond er een speciale ‘Taalwandeling met bingokaart’ plaats, een product van Bibliotheek aan den IJssel om mensen die Nederlands leren, op toegankelijke en interactieve wijze woorden te leren die je direct kunt gebruiken in het dagelijks leven. In samenwerking met het taalnetwerk Krimpen: KrimpenWijzer, Taalcoaching, de gemeente en inloophuis Crimpen-Inn, werd er gewandeld met vluchtelingen van de MS Allemannia in Krimpen aan den IJssel.

De groep van circa 50 personen wandelde na een welkomstwoord van Chris van Rijswijk (KrimpenWijzer) en een korte uitleg van Sergei Khomenko (coördinator Digi-Taalhuis bij de Bibliotheek Krimpen) met bevlogen taalvrijwilligers door een stukje Krimpen aan den IJssel, met de zon op het gezicht en de bingokaart Verkeer & Vervoer in de hand.

Van Rijswijk: “Met onze bijdrage willen wij als KrimpenWijzer de bewoners van de MS Allemannia helpen met de Nederlandse taal, vanuit een warm hart en met grote betrokkenheid. Daar zetten wij ons voor in, vandaag middels de taalwandeling. Deze zal, steeds aan de hand van een ander thema, eens per maand met taalvrijwilligers plaatsvinden voor de mensen aan boord.”

Van ’de bushalte’ tot ‘de schommel’

Op de bingokaart staan woorden die samenhangen met het thema en dat nodigt uit tot kijken en benoemen, maar ook tot uitwisselen (“Hoe zeg je ‘vogel’ eigenlijk in het Koerdisch?” en “Hoe zeg je ‘stoep’ in het Arabisch?”). Wat een enorme meerwaarde de persoon waarmee je wandelt kan zijn, werd ook tastbaar. Zoals in het geval van Aart Pool, die zich al jaren inzet voor mensen die de Nederlandse taal leren, onder andere bij het Taalcafé in de bibliotheek en nu op de MS Allemannia. Op een enthousiast holletje gaat hij de groep voor, wijst op verkeersborden, legt het verschil tussen ‘verkeerslicht’ en ‘stoplicht’ uit, pauzeert bij speeltuintjes (‘Dat is toch leuk voor de kinderen!’) en weet heel direct contact te maken met de mensen om hem heen. Onderwijzen zonder belerend te zijn, speels en ongekunsteld. Wat een belangrijke toegevoegde waarde.

Taal bepaalt de interactie met je omgeving

De Taalwandeling met bingokaart is een fijne manier om in gesprek te raken en een begin te maken met de taal. En vooral ook een laagdrempelige activiteit waarbij mensen zich merkbaar gezien en gesterkt voelen, en zich met relatief gemak nieuwe woorden eigen kunnen maken. Hoe essentieel dit is, weet Maria van Breugel (taalambassadeur Krimpen Inclusief) als geen ander. “Taal bepaalt de interactie met je omgeving. Je kunnen laten horen en worden gezien, dat is de basis voor een menselijk bestaan.” vertelt ze. En dat is helaas verre van vanzelfsprekend. “Maar op dit soort momenten voel ik de Kracht van Krimpen” vervolgt ze. “We staan er toch weer, met z’n allen. Daar word ik heel blij van.”

Met wie ga jij wandelen?

Voor alle taalleerders in Capelle en Krimpen aan den IJssel is de taalwandeling gratis af te halen in de bibliotheek. Er zijn verschillende thema’s verkrijgbaar, zodat je ook woorden kunt leren die je tegenkomt in bijvoorbeeld de natuur of de supermarkt. Je kunt wandelen met familie, een vriend(in) of buur, óf met een taalcoach. Meld je, om hiervan gebruik te maken, eerst aan bij het Digi-Taalpunt. Meer informatie vind je op www.bibliotheekaandenijssel.nl/digi-taalhuis