Samenwerking Rabobank en Bibliotheek

Gepubliceerd op: 8 maart 2022 11:18

Op 24 maart a.s. gaat Digimaatjes van start, een structurele samenwerking tussen Rabobank en Bibliotheek aan den IJssel

De samenwerking heeft als doel mensen uit Capelle en Krimpen aan den IJssel digitaal vaardig(er) maken; in de bibliotheek in een veilige één-op-één setting. Wie digivaardiger wil worden is van harte welkom bij de bevlogen medewerkers van Rabobank en de bibliotheek, die speciaal voor dit project worden getraind en ingezet.

Gebundelde krachten

De samenwerking is een nieuwe stap in de relatie tussen Rabobank en Bibliotheek aan den IJssel, die al enkele jaren de krachten bundelen maar nu hun gecombineerde expertise inzetten. Bibliotheek aan den IJssel directeur Dionne Dinkhuijsen: “Dit is de eerste samenwerking waarbij we niet alleen middelen maar ook mensen inzetten. En we gaan deze samenwerking echt voor in elk geval drie jaar aan. Het klopt gewoon, de combinatie is perfect en past ons beiden als een huis,”, aldus Dionne.

Wesley Sturrus, directeur Dagelijkse Bankzaken: “Ja, absoluut. Wij zijn altijd op zoek naar initiatieven waarmee we de samenleving kunnen versterken en daar is deze samenwerking een mooi voorbeeld van. Dit initiatief geeft ons beiden veel energie en wat voelt er nu beter dan van betekenis kunnen zijn voor de samenleving? Ik denk dat we, juist doordat we niet alleen middelen maar nu juist ook mensen inzetten, echt verbinding creëren. Dat is geweldig.”

Wat is Digimaatjes?

Digimaatjes helpen Capellenaren en Krimpenaren die digitaal vaardiger willen worden op een veilige, vertrouwde locatie aan een toegankelijk, professioneel aanspreekpunt. Sturrus: “Het één-op-één traject wordt afgestemd op de behoefte, zo ook de duur en ontmoetingsfrequentie. Het kan wekelijks, maar misschien sluit iets anders beter aan op de behoefte van de klant. Daar is ruimte voor, dat stem je samen af.”

De vragen zijn divers. “Een mooi voorbeeld is het bestellen van een bosje bloemen of kaartje. Een groot deel van de doelgroep betreft mensen die daarvoor naar de winkel gaan, terwijl het online kan, wat juist kansen biedt én zaken vergemakkelijkt. Als iemand dat inziet en kan, halverwege of aan het einde van het traject, dan hebben wij al winst behaald.”

Dinkhuijsen: “Een grote groep mensen is gewoon nog helemaal niet zo digivaardig en overheidszaken worden bijvoorbeeld steeds meer digitaal geregeld. Ook in coronatijd zag je hoe belangrijk digitale kanalen zijn. Als je daar niet in mee kan, kun je je papieren niet invullen, je belasting niet doen en noem maar op. Dan stuit je op problemen.”

Ook zaken als online inloggen bij de bank of geld overboeken zijn nog niet voor iedereen vanzelfsprekend. Sturrus: “Los van de praktische kant speelt er vaak een barrière in het hoofd mee. Het is nieuw, daardoor spannend, om nog niet te spreken over verhalen van anderen over gevaren op internet bijvoorbeeld. Een Digimaatje maakt de eerste stappen op het online pad makkelijker. Hij of zij kan de weg wijzen en verduidelijken, en bij vragen of onzekerheden staat jouw digimaatje voor je klaar.”

Wil jij wel een digimaatje of wil je digimaatje worden voor een ander?

Je kunt je al aanmelden voor Digimaatjes, als je digitale vragen hebt of als je je graag wilt inzetten als Digimaatje voor een ander. Aanmelden kan in een van de vestigingen van Bibliotheek aan den IJssel of bij Rabobank Capelle aan den IJssel. Je kunt je ook digitaal aanmelden. Stuur dan een mailtje o.v.v. ‘Digimaatjes’ naar Patricia van Schaick: p.vanschaick@bibliotheekaandenijssel.nl of bel 010 4503244.