Allereerste Geld & Taal evenement

Gepubliceerd op: 1 augustus 2022 11:04

Zaterdag 10 september a.s. van 13:00 tot 17:00 uur organiseert Digi-Taalhuis Capelle, in samenwerking met de Rabobank, Jeugdfonds Sport & Cultuur, NL Training en Budgetmaatjes ‘Geld & Taal beweegt ons allemaal!’, een middag met workshops en verbinding, mooie prijzen en muziek van Perry Zuidam.

Optreden Perry Zuidam

Om 13:00 uur wordt er feestelijk afgetrapt door Perry Zuidam. Zing en swing mee in de bibliotheek, waar vanaf 13:30 uur stands en workshops te bezoeken zijn!

Kans op € 100,- shoptegoed of gratis uit eten

Tijdens het festival vinden er workshops plaats: QR-code gebruiken, energie besparen en veilig internetbankieren. Ook is er een taal- en digimeter, waarmee de (digi)taalvaardigheid getest kan worden. Meedoen loont, want je maakt kans op mooie prijzen: een kledingbon t.w.v. € 100,- een etentje t.w.v. € 75,- of een lunch t.w.v. € 25,- De prijsuitreiking vindt plaats om 16:30 uur in de bibliotheek. Om de prijs te winnen dien je natuurlijk ook echt zelf aanwezig te zijn bij de uitreiking.

Ervaar hoe het is om laaggeletterd te zijn

Hoe is het eigenlijk om de taal onvoldoende machtig te zijn? Ervaar het met de escape koffer, een leerzaam spel waarbij je aan den lijven ondervindt hoe het is om steeds weer vast te lopen, informatie niet te kunnen opnemen, hoe hard je ook probeert. Een betekenisvolle ervaring die bijdraagt aan meer begrip.

Wat is er allemaal te krijgen op het gebied van geld en taal?

Geld en taal beweegt ons allemaal. Letterlijk. En niet iedereen realiseert het zich, maar de taal onvoldoende beheersen hangt enorm samen met financiële zorgen. Immers, als je post niet opent omdat je het toch niet kunt lezen, geeft dat heel veel stress en raak je snel in de problemen. Ook kun je stuiten op gebrek aan begrip in de omgeving, wat nog verder isoleert. De taal machtig zijn is essentieel om goed te kunnen meedoen in de maatschappij, maar uit onderzoek blijkt dat dit circa 9.000 Capellenaren onvoldoende lukt. Gelukkig zijn er vele mogelijkheden en hoef je niet terug de schoolbanken in; een-op-een mogelijkheden, meestal gratis.

Informatie inwinnen

Vanaf 13:30 uur zijn er in de bibliotheek allerlei stands waar informatie en hulp in te winnen is. Zo vind je er het Jeugdfonds Sport & Cultuur, die contributie betaalt voor kinderen van ouders die sport- of cultuuractiviteiten zelf niet kunnen bekostigen. Maar ook kun je aanschuiven bij de gemeente, voor informatie over tegemoetkomingen die beschikbaar zijn voor wie het financieel even niet zo makkelijk heeft. Budgetmaatjes is van de partij, die mensen thuis bezoekt om hen te helpen de financiën overzichtelijker te ordenen of uit de schuldhulpverlening te komen. Tijdens Geld & Taal laten ze graag zien hoe zij dat doen en wat een waardevolle toevoeging dit kan zijn in jouw leven.

Lancering Taalwandeling

De Taalwandeling wordt op zaterdag 10 september gelanceerd: een toegankelijke en leuke manier om in een groepje – met een taalcoach of op eigen initiatief – de taal te oefenen, gewoon in je dagelijks leven. En heb je digitale vragen, bijvoorbeeld over hoe je Whatsapp gebruikt, waarom je smartphone niet meer aan of uit gaat of hoe je via internet een boeketje bloemen bestelt, kom dan langs bij de stand van Digitaal Meedoen. Ook Taalcoaching Capelle is aanwezig, eindeloos bevlogen in het verbeteren van de taalvaardigheid van Capellenaren. Zij zoeken trouwens vrijwilligers, net als de Voorlees Express. Is dat echt iets voor jou? Kom dan zeker langs om kennis te maken!

Iedereen doet mee

Schrijf ‘m dus op: zaterdag 10 september a.s. om 13:00 uur in de Bibliotheek aan het Stadsplein. Er is zoveel beschikbaar, hulp en geld, je moet gewoon even weten hoe en waar je het vinden kunt. Dus schuif aan, doe kennis op, kom sfeerproeven, doe er je voordeel mee en maak contact. Want kijk, samen komen we er wel.