Veelbelovende eerste editie Geld & Taal

Gepubliceerd op: 11 september 2022 21:22

Gisteren, zaterdag 10 september, vond de eerste editie ‘Geld & Taal, beweegt ons allemaal’ plaats in bibliotheek Capelle Centrum, een initiatief van het Digi-Taalhuis en partners, die de krachten bundelden om - midden in de Week van Lezen en Schrijven - een andere doelgroep dan de reguliere bibliotheekbezoeker in de bibliotheek te ontvangen. Het werd een geslaagde middag rondom geld en geletterdheid, met zanger Perry Zuidam, workshops, gezonde hapjes en mooie prijzen.

Het belang van geletterdheid

De middag werd feestelijk geopend door Perry Zuidam, die sprak over wat de Nederlandse taal - en de beheersing daarvan - voor hemzelf betekent, ook bij het tot stand komen van zijn muziek. Bezoekers ontvingen bij binnenkomst een stempelkaart en volgden workshops, lieten zich informeren over financiële hulp en regelingen en vulden de taal- en/of- digimeter in, waarmee onderzocht kan worden hoe (digi)taalvaardig je bent. Aan het einde van de middag werden drie mensen verblijd met een kledingbon, een diner- en een lunchbon. Ook werd de Taalwandeling met Bingokaart gelanceerd, een actieve en toegankelijke manier om wandelend de taal te oefenen.

Hoe is het om de taal onvoldoende te beheersen?

Dat het onvoldoende beheersen van de taal beperkend kan zijn, dat voelt iedereen wel aan. Maar wie er zelf mee kampt, weet hoe frustrerend en ook verdrietig het kan zijn. Bezoekers konden vanmiddag aan den lijve ondervinden hoe het is om onvoldoende geletterd te zijn, met de speciaal voor dit doel gecreëerde escapekoffer; een activiteit waarbij spelers door het oplossen van raadsels een fictief ticket voor hun vakantie moeten proberen te bemachtigen.

Directeur van de bibliotheek Dionne Dinkhuijsen en wethouder Westerdijk namen de uitdaging maar wat graag aan, waarbij Dinkhuijsen op een gegeven moment zichtbaar voelde wat iemand die echt laaggeletterd is dagelijks ervaart: “Ik haak hier af en ga wel op de fiets op vakantie.” Laat. Maar. Het demonstreert haarfijn hoe lastig het is om je doel te bereiken en vol te houden als je niet precies weet wat er van je gevraagd en verwacht wordt.

Iedereen doet mee

Het doel van Geld & Taal was, om een andere doelgroep te bereiken dan de reguliere bezoeker van de bibliotheek. In die opzet lijkt het initiatief geslaagd. Er zullen dan ook snel verdiepende gesprekken worden ingepland, om de eerste kennismaking naar een hoger niveau te tillen en nog meer Capellenaren verder op weg te kunnen helpen. Zo kunnen steeds meer mensen beter en gemakkelijker meedoen in de maatschappij en het alledaags leven.

Geslaagde eerste editie

Geld & Taal is tot stand gekomen door het netwerk dat samen het Digi-Taalhuis heet, met medewerking van gekoesterde partners als Rabobank, Jeugdfonds Sport & Cultuur, Samen010 en NL Training. Samen kijken zij tevreden terug op deze dag, die eraan heeft mogen bijdragen dat ándere Capellenaren hun weg naar de bibliotheek nu ook weten te vinden. Geld & Taal heeft bezoekers van informatie mogen voorzien en voor veel mensen was het een waardevolle eerste stap op weg naar taal- of digitaalvaardigheid.

Zoals het moed vergt om een dergelijk evenement op te zetten, met dank aan iedereen heeft bijgedragen aan de totstandkoming ervan, zo vergt het minstens zoveel moed om te erkennen wat verbetering behoeft en je op het pad naar die verbetering te begeven. Op naar een volgende editie Geld & Taal dus, en dat steeds meer mensen zich bewust mogen worden van het belang van geletterdheid en wat we daarin als mens voor elkaar kunnen betekenen.