Wat houd ik toch van de zomer!

Gepubliceerd op: 8 juli 2016 14:11

Lekker rustig op de weg, tuindeuren open, lezen in de zon, een avondwandelingetje en in de bibliotheek is het gezellig druk. Die heerlijk zwoele zomeravonden. Kaarsjes aan in de tuin, geen aandacht schenken aan de muggen en lezen tot laat. Dan is een e-reader echt een uitkomst! Je kunt lezen, terwijl de duisternis valt.

Ook de sfeer in de bibliotheek is gericht op vakantie. Mensen zoeken materialen om mee te nemen met vakantie, hebben eindelijk tijd om eens in de leeszaal een tijdschrift uit te lezen, tijd voor een praatje.
Het is voor mij, voor ons in de bibliotheek ook de tijd om terug te kijken naar het eerste half jaar. Deden we wat we beloofden aan u? Aan de gemeenten waar we voor werken? De rapportage aan hen en aan onze Raad van toezicht wordt voorbereid.

Wat is er in het afgelopen half jaar veel aandacht geweest voor het bevorderen van het lezen! Ik hoef het eigenlijk niet te zeggen, want u weet het vast, maar het is meer dan nodig. Want (en dan kies ik voor de voorzichtige schatting!) 1 op de 9 mensen tussen de 16 en 65 in Nederland is laaggeletterd. Laaggeletterdheid is de term voor mensen die een taalniveau van onder de 1F (het niveau wat aan het einde van de basisschool bereikt zou moeten zijn) hebben. Logisch dat dat je functioneren in de samenleving in de weg staat. Je hebt bijvoorbeeld problemen met het invullen van formulieren en interpreteren van geschreven informatie. In ons beleidsplan, in onze afspraken met de gemeenten waar wij voor werken staat dat wij ons als bibliotheek actief inzetten om de laaggeletterheid te bestrijden. Uiteraard doen wij dat niet alleen! Wij werken hier samen met anderen aan: het onderwijs, Buurtkracht, Vluchtelingenwerk, de VoorleesExpress aan den IJssel, Stichting Taalcoaching, Werkplein, Sociale zaken, Contour de Twern enzovoort.

Preventief (dus om te voorkomen dat de problemen blijven bestaan)
Dat veel lezen op jonge leeftijd taalachterstanden op latere leeftijd voorkomt, is de conclusie van recent onderzoek door de Universiteit Twente en de Universiteit Utrecht in samenwerking met het Kohnstamm Instituut.

Het is daarom dat wij als bibliotheek veel van onze aandacht richten op de doelgroep tot 12 jaar. Inmiddels neemt meer dan de helft van de basisscholen in Krimpen – en Capelle aan den IJssel deel aan de Bibliotheek op school en laten metingen zien dat steeds meer kinderen in ons werkgebied lezen leuk vinden.

De Bibliotheek op school (dBos)
Op 19 schoollocaties in Krimpen en Capelle aan den IJssel werken school en bibliotheek samen aan het verbeteren van de leesmotivatie. De bibliotheek zorgt voor een aansprekende collectie en samen met de school bedenken we programma’s om aan de leesontwikkeling van kinderen te werken. En dat heeft niet alleen effect op het leesplezier!

Charles Impens, directeur OBS Kortland: ‘Wij hebben de kinderen in een jaar tijd met sprongen vooruit zien gaan. We zijn zelf enthousiast en dat maakt ook hen weer enthousiast.’

In mei 2015 is wetenschappelijk vast komen te staan dat de Bibliotheek op school in het basisonderwijs een betere taalvaardigheid oplevert voor 70-80 procent van de leerlingen in vergelijking met scholen waar het programma niet draait. Lees hier het onderzoek.

In 2016 en 2017 pakken we door, door ook aan de slag te gaan met voorschoolse instellingen en stapsgewijs met het Voortgezet Onderwijs.

Vakantiedip
Maar nu is het vakantie! Wat blijkt? Alle inspanningen ten spijt in de zomer vallen kinderen nog al eens terug in hun leesontwikkeling. Dat wordt de zomer- of vakantiedip genoemd. De dip geeft aan dat kinderen die gedurende de zomervakantie niet of nauwelijks lezen 1 á 2 AVI-niveaus terugvallen in hun leesontwikkeling. Op veel dBos-scholen krijgen kinderen vakantieleestassen mee en de app de VakantieBieb wordt gepromoot.

Voorlezen in de vakantie
Ook in de bibliotheek, en in de vakantieperiode is dat alleen in onze vestiging aan het Stadsplein te Capelle, willen we de vakantiedip tegen gaan. Er zijn voorlezers van de VoorleesExpress aan den IJssel aanwezig die elke woensdagmiddag een voorleesuur van 14:00- 15:00 hebben. Iedereen is welkom, en we hopen voor veel kinderen voor te kunnen gaan lezen! Bij voldoende belangstelling worden er ook taalspelletjes gespeeld.

Taalcafe’s
Elke dinsdagochtend kunnen volwassenen en jongeren die beter Nederlands willen leren praten terecht bij het Taalcafé in onze vestiging aan het Stadsplein. Het Taalcafé is een wekelijkse ontmoetingsplek voor anderstaligen die graag met Nederlanders willen praten, maar ook Nederlanders die graag kennis willen maken met bijvoorbeeld vluchtelingen en andere migranten zijn welkom. Loop gewoon eens binnen op dinsdagochtend tussen 10:00-11:30 uur. Er is gratis koffie, thee, fris en soms wat lekkers. Er zijn verschillende spelletjes en activiteiten. Onze taalvrijwilligers zijn aanwezig als gastheren en gastvrouwen.

Krimpen aan den IJssel
Ondertussen wordt er in Krimpen aan den IJssel hard gewerkt aan de verbouwing van onze vestiging. Daarom is de bibliotheek daar de hele zomer gesloten. Na de schoolvakanties gaan we, geheel herzien zal ik maar zeggen, weer open. Noteer in uw agenda: 2 september vanaf 13.00 uur naar de bibliotheek! Een fotoverslag onderweg naar de sluiting vindt u op onze Pinterestpagina.

Prettige zomer
Ik wens u een prettige en zeker ook veilige zomer, waarin u tijd heeft voor elkaar, waarin u kunt lezen tot laat in de avond. Weet u niet wat u lezen moet? Kijk eens bij onze favorieten. Of kom langs en laat u verrassen door onze collectie. Trouwens: gaat u in Nederland met vakantie? Neem dan uw pasje van de bibliotheek mee. Als bibliotheken horen wij namelijk bij elkaar. U kunt dan ook in bijna elke bibliotheek in Nederland uw boeken lenen. Gastlenen noemen wij dat in bibliotheekland. Mooi toch?

Geniet van alles!