The things we do for love

Elk jaar kiest de Bibliotheek een thema. Voor 2015 - 2016 is het thema: The things we do for love. Het thema loopt als rode draad door de programmering heen.

Veel van wat ons beweegt heeft als drijfveer passie. Wat hebben we niet over voor onze kinderen en vrienden. Hoe verliezen we ons niet in werk en hobby’s. Met het thema willen we onderzoek wat mensen er toe brengt alles op te geven en hun geliefde te volgen of juist alles op te geven om een ideaal te bereiken: een gouden medaille, eeuwige literaire roem of een plaatsje in het Guinness book of records te bemachtigen.

Dit thema gaat over de beweegredenen van avonturiers, mantelzorgers en kunstenaars. We zoeken ze op in films, boeken, liefdesbrieven, poëzie en de beeldende kunst, dans en muziek. In de gevestigde canon en bij de debutanten. Maar vooral ook in Krimpen en Capelle aan de IJssel. Wat maakt dat we houden van de plek waar we wonen? Of is je geboortegrond juist een reden om ander landschap te zoeken?

• En plein public

Aansluitend op het jaarthema The things we do for love gaan Bibliotheek en Raad van Kerken op zoek naar de manier waarop we onze passies delen.

We doen dat met twee thema-avonden: Wat valt er te ontdekken in de hemel van Mulisch?, een lezing door Kees Lafeber en een debat met Johan Goud over de vraag ‘Hoe we onze passies of levensovertuigingen kunnen delen, ook als die verschillend zijn’.

Lange tijd was het ‘not done’ om in het openbaar te spreken over je levensovertuiging of passie. In de aanloop naar het debat toe bespreken Corinne Groenendijk en Hetti Koster boeken van schrijvers die die schroom voorbij zijn en openlijk schrijven over wat hen inspireert. Voorbeelden daarvan zijn Désanne van Brederode, Vonne van der Meer en Willem Jan Otten.

In de blogs gaan we op zoek naar wat de passie of het geloof van de personages in de boeken is en wat we daar zelf van vinden.

Oek de Jong en Jaap Goedegebuure stelden De Brieven samen door een keuze te maken uit Kellendonks correspondentie. Bas Heijne merkte ooit treffend op: "Kellendonk begreep als geen ander dat het een misverstand is te denken dat met het verdwijnen van het geloof de vragen die het geloof stelt ook verdwenen zijn".

De blogs zijn een zoektocht en een voorbereiding op de avond van 18 februari.

• Winter in Gloster Huis

Vonne van der Meer schrijft over dingen waar je moeilijk over kunt praten, dingen die pijnlijk zijn. Zij heeft geen religieuze opvoeding gehad, maar voelde zich wel tot religie aangetrokken. Op latere leeftijd studeerde ze en op haar 42ste heeft zij zich katholiek laten dopen. In haar werk komen religieuze thema’s voor en rituelen zoals het laatste sacrament.

verder lezen

• ‘Uw zoon is klaar met pasen’

Willem Jan Otten laat in zijn boek ‘Specht en zoon’ de hoofdpersoon deze zin zeggen tegen zijn opdrachtgever voor wie hij een schilderij van zijn zoon zal maken. Zo’n zin zet me aan het denken, want als op pasen (de dag waarop Jezus opstaat) ‘een zoon’ ‘klaar is’, is dat vast niet toevallig.
    Dit jaar denken we met elkaar na over de vraag: hoe deel je je passie of geloof? Vroeger bleven we in Nederland ieder keurig binnen de eigen zuil of leefsfeer. We respecteerden elkaars mening en voor de rest leefde ieder in de eigen sfeer.

• Pier en Oceaan

Volgens Oek de Jong was in de jaren zeventig en tachtig het geloof een onderwerp waar niet over geschreven mag worden. Hij stelt dit in zijn essay Niet werken, niet handelen. Nergens was deze houding zo sterk als in Nederland. Hij verklaart dit vanuit het feit dat ook nergens anders de calvinistische geest zo zwaar drukte als hier. Ook De Jongs eigen jeugd kenmerkt zich door vaste dogma’s. In de jaren zeventig maakte men zich vrij van de cultuur die als benauwend werd ervaren. Maar religie is volgens De Jong ook een kwestie van overgave. Een ware mysticus is in staat het triviale leven te omhelzen.

Stempel

Voor het thema The things we do for love is een stempel gemaakt. De stempel zal te zien zijn op alle uitingen die in het kader van dit thema georganiseerd worden.

Lees de liefde

Boekentips over de vele vormen die de liefde kent, van verdriet tot vlinders in je buik. Van moederliefde tot regenboogliefde. Verzameld voor jou op Pinterest

naar Pinterest | Lees de liefde