150 jaar Alice in Wonderland

De Engelse klassieker Alice in Wonderland van Lewis Caroll bestaat honderdvijftig jaar. Wereldwijd zijn er duizenden versies van het boek en veel illustratoren tekenden de 'imaginaire wereld' van Alice.

In Museum Meermanno ziet u verschillende uitgaven, zowel oude als nieuwe, de Disney-variant en bijzondere kunstenaarsboeken, waaronder die van Salvador Dalí. Het boek lezen in diverse versies? Dat kan natuurlijk in de Bibliotheek!

Versies van Alice in Wonderland

• 50 eilanden

Reisboeken kunnen op verschillende manieren tot stand komen. Schrijvers kunnen daadwerkelijk trein, vliegtuig en nemen en op reis gaan, maar ook vanuit huis kaarten en atlassen bestuderen.

Zo’n boek is De Atlas van afgelegen eilanden. Judith Schalansky beschrijft daarin 50 eilanden waar ze nooit is geweest. En wat geeft dan het meest reële beeld. Is de reiziger in staat verder te kijken dan wat de toeristensector wil laten zien?

Reis je met een gids in de hand of moet je zelf op zoek en de gebaande paden verlaten?

• 'Denkend aan Holland'

In de romantische schilderkunst is het landschap zowel een indrukwekkend schouwspel waar de mens als een nietig figuur tegen afsteekt, als een tafereel van harmonie en rust.

In hoeverre zijn deze landschappen een beschrijving van wat men in de natuur ziet of meer een afspiegeling van de eigen gemoedsgesteldheid. En waarom die bergen in het werk van Nederlandse schilders?

Is Marsmans 'Denkend aan Holland' een nuchtere tegenhanger?

• Ulysses

In het boek Onzichtbare steden van Italo Calvino brengt Marco Polo verslag uit van zijn reizen aan zijn gastheer, Kublai Kan, de Tataarse keizer. De keizer komt er achter dat er fictieve plaatsen worden beschreven die verwijzen naar Venetië.

James Joyce beschrijft in Ulysses in 600 pagina’s een dag uit het leven van Leopold Bloom. Straten, cafés en winkels in Dublin zijn in het huidige Dublin nog terug te zien. Sterker nog, Joyce liefhebbers kunnen nu nog dezelfde lunch als Bloom bestellen, en zijn citroenzeep bij de drogist kopen.

Steden met al hun hectiek hebben een magische aantrekkingskracht. Een stad kan je opnemen, maar ook in eenzaamheid achter laten. Ze kunnen het decor vormen van een zowel een romantische affaire als een horror verhaal.

• Apocalyps now

De angst voor een onbekende wereld, waarin een politiek regime, technologie of natuurrampen een bedreiging vormen zijn een terugkerend onderwerp in de kunst. Aldous Huxley en George Orwell schreven er over, maar ook Ayn Rand.

In hoeverre zijn hun toekomstbeelden bewaarheid? Waren hun waarschuwingen terecht of is het allemaal meegevallen? Apocalyptische soort schrikbeelden inspireren ook huidige schrijvers bewijst het boek The Road van Mccarthy. Boek (en film) door Oprah Winfrey een apocalyptische droom genoemd deed veel stof opwaaien.

A room with a view

Centraal staat dit jaar de verbeelding in de kunst van de werkelijkheid. In boeken, films, muziek en beelden kunst wordt door de kunstenaar een visie op de wereld gegeven. Dat kan een ideële maatschappij zijn, een Utopia, maar ook een de afspiegeling van een schrikbeeld, zoals in George Orwells 1984, een romantische beeld van hoe vroeger alles beter was, of een reis naar verre landen. We onderscheiden vier werelden: Imaginaire steden, Brave New world, Atlas van de verbeelding en Groots en meeslepend.

Als lezer heb je ook een beeld van de wereld. Hoe verhoudt zich dat tot die van de schrijver? Zit daar een overlap in, staan die werelden lijnrecht op elkaar, of vind je een reflectie van jouw beeld? In hoeverre is het mogelijk een goed beeld van de werkelijkheid te krijgen of is je beeld daarvoor te zeer gekleurd door je eigen (culturele) bril.

Dit thema jaar wil de Bibliotheek met u op zoek gaan naar de mogelijkheden om de werkelijkheid te verwoorden. Met boeken, maar ook in de muziek en de beeldende kunst. We hopen dat u ons aan kunt vullen met boeken, films en tentoonstellingen die u wilt delen.

Maak je eigen wereld