Schrijf een Elfje en win!

Gepubliceerd op: 28 juli 2016 15:42

Het Taalnetwerk Capelle aan den IJssel zal tijdens de Week van de Alfabetisering een Elfjes-gedichtenwedstrijd organiseren. De week van de Alfabetisering is van 5 t/m 11 september.

Het thema van de wedstrijd sluit aan bij het themajaar van de bibliotheek ‘Over de grens’.

Over de grens kun je heel letterlijk nemen: je verlaat je moederland om in een ander land te gaan wonen. Of anderen verlaten hun moederland en worden je buren. Maar het kan ook gaan over je grenzen verleggen, iets bereiken dat je niet voor mogelijk hield. Of, over morele grenzen heen gaan. Veel verhalen gaan over situaties waarin mensen op een onbekend terrein komen. Hoe reageren ze? Hoe zou jij reageren?

Wat is een Elfje?

Een Elfje is een gedichtje met 11 woorden, verdeeld over 5 regels.
Regel 1 één woord: een kleur of eigenschap
Regel 2 twee woorden: over wie of wat gaat het Elfje?
Regel 3 drie woorden: gebruik een werkwoord
Regel 4 vier woorden: geef een uitgebreide omschrijving van regel 3
Regel 5 één woord: conclusie/clou

Voorbeeld van een Elfje met als thema 'Over de grens'.

blauw
op vakantie
zwemmen in zee
in een zonnig buitenland
Spanje

Bij een wedstrijd hoort een prijsuitreiking

De beste Elfjes krijgen een cadeaubon. Er zijn drie categorieën te onderscheiden:
1. Kinderen
2. Taalleerders
3. Volwassenen

De uitreiking is op donderdag 8 september van 11:00 tot 12:00 uur in Bibliotheek Capelle Centrum, Stadsplein 39, Capelle aan den IJssel.

Meedoen

Mail het Elfje naar: communicatie@bibliotheekaandenijssel.nl o.v.v. de naam van de inzender, m/v, adres, telefoonnummer en leeftijd. Meedoen kan t/m 31 augustus.