Nederlands moeilijk? De Bibliotheek helpt!

Gepubliceerd op: 11 september 2017 13:57

In Nederland hebben zo'n 2,5 miljoen mensen van zestien jaar en ouder moeite met lezen en schrijven. Dat zijn nieuwkomers, maar ook mensen die hier zijn geboren en getogen. Zij ervaren elke dag hoe lastig het is om niet goed te kunnen lezen en schrijven. Met zo'n groot aantal is er een grote kans dat jij ook iemand kent. Verwijs hen dan naar de bibliotheek.

Activiteiten

De bibliotheek helpt mensen graag om de taal beter te leren. Het maakt niet uit of zij Nederlands als moedertaal hebben of anderstalig zijn. Er zijn groepsactiviteiten, maar ook mogelijkheden om individueel te oefenen. Soms organiseren we dit zelf, met vrijwilligers, en soms samen met andere organisaties. De meeste activiteiten [link naar pagina met activiteiten] zijn gratis, ook voor wie geen lid is van de bibliotheek.

Signalen herkennen

Hoe herken je iemand die moeite heeft met lezen en schrijven? Vaak lopen mensen daar niet mee te koop, vooral op het werk. Toch komt het ook daar veel voor. Denk aan uitvluchten als 'ik ben mijn bril vergeten', en 'dat formulier vul ik straks wel in'. En er zijn meer signalen.

Resultaten
Wie de taal beter leert beheersen, kan beter deelnemen aan de samenleving. Denk aan:

• zelf een mailtje, boodschappenlijstje of verjaardagskaartje schrijven
  • zelf lezen en begrijpen: het nieuws, de brief van de gemeente, de instructie van een apparaat, de bijsluiter van een medicijn
  • zelf de (klein)kinderen voorlezen en helpen met hun huiswerk
  • zelf formulieren en enquĂȘtes invullen
  • en natuurlijk: met plezier een boek of verhaal op internet lezen!

Lezen en schrijven

Hoe doet jouw zus, buurman, collega dat eigenlijk?

Herken je dit? Iemand die niet thuis geeft als er een verjaardagskaartje geschreven moet worden? Of nooit een boodschappenlijstje gebruikt maar wel vaak iets vergeet? Een formulier invullen steeds maar uitstelt? Dat kan gemakzucht zijn, of gewoonte. Maar misschien is er meer aan de hand: heeft deze persoon moeite met lezen en schrijven. Die kans is wellicht groter dan je denkt, want in Nederland kampen zo'n 2,5 miljoen mensen van zestien jaar en ouder hiermee.

De Bibliotheek helpt. Met taalgroepjes en met activiteiten die mensen individueel kunnen doen. Jij kunt ook helpen door mensen hierop te wijzen. Zodat je zwager straks ook de (klein)kinderen kan voorlezen. En de buurvrouw zelf de brieven van de gemeente kan lezen. Kijk eens welke activiteiten [link naar activiteitenpagina] er zijn. Geef mensen in jouw omgeving een duwtje in de goede richting!

Veel mensen leerden al in de Bibliotheek beter lezen en schrijven. Bekijk de verhalen op www.bibliotheek.nl/ikwilleren. Dat heeft hen enorm geholpen zelfstandiger te zijn.

Goed lezen en schrijven is toch belangrijk voor iedereen?