KinderManifest aangeboden aan minister Plasterk

Gepubliceerd op: 2 juni 2016 10:08

Politici moeten meer rekening houden met de wensen, rechten en meningen van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging van Openbare Bibliotheken in samenwerking met onderzoeksinstituut Qrius en de Kindercorrespondent.

De resultaten van het onderzoek zijn in de vorm van een KinderManifest aangeboden aan minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Twee kinderen van de Nederlandse Kinderjury, Amira en Benjamin, hebben het KinderManifest aangeboden tijdens een interview dat zij met de minister hadden.

Hij beloofde de bevindingen van de kinderen mee te nemen als hij maandag in Amsterdam met zijn Europese collega's het ‘Pact of Amsterdam’ ondertekent.

Wat vinden kinderen belangrijk?

'Gezond en gelukkig zijn', 'vrienden' en 'familie' zijn voor kinderen het belangrijkst. Geld verdienen scoort heel erg laag. Kinderen vinden het belangrijk om mee te denken en mee te praten. Ruim 85% van de kinderen vindt dat volwassenen meer rekening met kinderen moeten houden. En kinderen vinden het belangrijk dat iedereen gelijke kansen heeft. Ongeacht afkomst, huidskleur of geloof. En ze vinden het belangrijk dat mensen goed voor elkaar maar ook voor het milieu en de aarde zorgen. Kinderen willen heel erg graag zichzelf kunnen zijn. Ze willen wonen in een fijne buurt. En ze willen heel erg graag dat kinderen in alle landen veilig kunnen leven. Scholen, ouders en politici zouden daar meer aandacht aan moeten besteden. Ze geven zichzelf het cijfer 8,1 als antwoord op de vraag hoe gelukkig ze zijn!

KinderManifest

Afgelopen maandag hebben Amira en Benjamin het KinderManifest gepresenteerd aan alle Europese ministers die het Pact van Amsterdam gaan ondertekenen. De bibliotheken hebben dit KinderManifest mogelijk gemaakt omdat kinderen de grootste gebruikersgroep zijn van de openbare bibliotheek.

Pact van Amsterdam

Het Pact van Amsterdam brengt de ambities van de Europese landen voor de toekomst van de stedelijke ontwikkeling samen in een Europees Verdrag tot stand gekomen onder het Nederlandse voorzitterschap van de EU. In het Pact wordt o.a. opgenomen dat het belangrijk is dat er gelijke toegang tot informatie is, een zaak waar bibliotheken zich hard voor maken.

Kijk voor een korte presentatie op bijgevoegd filmpje.