Dwars & Co show

Gepubliceerd op: 20 oktober 2022 13:50

In samenwerking met onze bibliotheek bezocht de jonge kinderboekenschrijver Rico Hop, auteur van Dwars & Co en bekroond is met de Hotze de Roos prijs al voor de zomervakantie de groepen 4 t/m 7 van de Capelse basisscholen.

Samen met een acteur uit de Dwars &co show vertelde hij over zijn boek om het leesplezier te stimuleren. Elke school ontving een gratis boek van Bibliotheek aan den IJssel voor in de schoolbibliotheek.
In oktober ging de voorstelling Dwars & Co show in première bij het Isala Theater. De theatervoorstelling is gebaseerd op het kinderboek Dwars & Co van auteur Rico Hop. In totaal worden er maar liefst 15 shows opgevoerd voor zo’n 2000 leerlingen van basisscholen uit Capelle aan den IJssel.

Het was een groot feest in de zaal, waar acteurs Nick van Dijk en Tim Oortman in de huid kropen van 'de Dwarsliggers': kleine wezentjes die werkzaam zijn voor het bedrijf Dwars & Co. Omdat de wezens geloven dat mensen de aller slechtste wezens op aarde zijn hebben zij maar één taak: mensen zoveel mogelijk het leven zuur maken. Fratsen zoals het maken van gaten in sokken met de sokgatprikprakker, of zorgen voor vieze luchtjes in huis met de viezeluchtjesmachine komen daarbij geregeld voor. Tot groot genoegen van de kinderen die van de voorstelling genoten.

De show is zeer interactief; naast het meezingen van de vele liedjes maakten de aanwezige leerlingen deel uit van de Leeracademie van Hoogstaande Dwarsligkunsten. Zelf zijn ze namelijk zogenoemde groenlingen, maar of ze ook zullen slagen om Dwarsligger te worden is de vraag.
Aanzetten tot lezen
Auteur Rico Hop signeerde na afloop de boeken van alle aanwezige leerlingen. Net als in het boek, staan ook thema’s ‘doorzettingsvermogen’ en ‘vooroordelen bespreekbaar maken’ centraal in de voorstelling. Mede door het bespreken van dit soort thema's en de vele grappige illustraties van illustrator Bas Schel belandde Dwars & Co dan ook in de top 3 kinderboeken van De Kinderjury. Daarnaast won auteur Rico Hop ook de Hotze de Roosprijs met dit kinderboekdebuut.

Naast het bespreken van deze belangrijke thema's heeft het project ook als doel om de leerlingen aan te zetten tot het lezen van (meer) boeken. In samenwerking met het Denk & Doe mee!-fonds, Bibliotheek aan den IJssel, de Van Cappellenstichting en de Erasmusstichting hoopt de Dwars & Co show op die manier de taalbeheersing van kinderen te stimuleren, waar ze de rest van hun leven profijt van hebben.