Wij hebben jou nodig!

Gepubliceerd op: 1 juli 2021 12:24

Heb je wel eens gedacht aan vrijwilligerswerk bij de bibliotheek?

Bibliotheek aan den IJssel is altijd op zoek naar enthousiaste vrijwilligers. Samen met collega’s maak je de bibliotheek een plek waar mensen en media samenkomen om te leren, te lezen en digitaal mee te doen.

Waarom vrijwilliger worden bij de bibliotheek?

• We bieden je afwisselend werk op een dynamische werkplek.
  • We zorgen voor goede begeleiding door vakinhoudelijke collega’s.
  • Je krijgt een overzichtelijk takenpakket en we gaan een overeenkomst met je aan.

Wij zoeken onder andere:

Voorlezers en coördinatoren voor de VoorleesExpress

Wat doet een voorlezer? Als vrijwilliger geef je een kind met een taalachterstand extra aandacht. Je spreekt twintig keer af met je gezin. Bij hen thuis, ergens anders of online. Samen met de ouders ga je op zoek naar leuke manieren om de taalontwikkeling te stimuleren.
Coördineren? Heb jij meer affiniteit met begeleiden en organiseren? Ook dat kan! Als coördinator begeleid je vijf voorlezers en hun gezinnen. Samen met hen kijk je hoe het voorlezen een plek kan krijgen in de thuissituatie. De Bibliotheek zorgt voor goede begeleiding van de coördinatoren.

Gastvrouw/-heer (in de dienstverlening)

Als gastheer/vrouw (in de dienstverlening) lever je een bijdrage aan het op orde houden van de bibliotheek door het ordenen en opruimen van de materialen. Daarnaast maak je onze bezoekers wegwijs in de bibliotheek en lever je een bijdrage aan een goede sfeer in de Bibliotheek. Gastheren/vrouwen zetten zich minimaal één dagdeel per week in volgens rooster of op invalbasis.

Vrijwillige begeleiders digitale basisvaardigheden

Je helpt bezoekers met vragen over hun tablet, smartphone, laptop of e-reader en/of je geeft waar nodig ondersteuning aan de bezoekers. Deze bezoekers van de bibliotheek komen oefenen/leren met oefenen.nl, waarbij het doel is basiskennis en digitale vaardigheden te verbeteren.

Enthousiast?

Heb je vragen of wil je je aanmelden voor een gesprek?

Neem dan voor de functies van de VoorleesExpress en vrijwillige begeleiders digitale basisvaardigheden contact op met Patricia van Schaick voorleesexpress@bibliotheekaandenijssel.nl. Telefoon: 010-4503244

Voor de functie Gastvrouw/-heer (in de dienstverlening) neem je contact op met: Miranda van der Meer m.vandermeer@bibliotheekaandenijssel.nl Telefoon: 010-4503244

Meer lezen over de vacatures