Bibliotheek, IJssel- en Comeniuscollege én gemeente samen sterk voor taal-, lees- en informatievaardigheden jongeren

Gepubliceerd op: 10 april 2017 11:29

Vandaag wordt om 13:00 uur een intentieverklaring ondertekend die zwart-op-wit zet dat Bibliotheek, VO scholen en de gemeente de krachten bundelen om jongeren te ondersteunen in de ontwikkeling van hun taal-, lees- en informatievaardigheden. Bibliotheek aan den IJssel heeft in haar werkgebied inmiddels al op 21 locaties voor primair onderwijs bibliotheken op school. De resultaten zijn veelbelovend. Het IJsselcollege is de eerste VO school waar de bibliotheek mee aan de slag gaat met haar module 'de Bibliotheek op school'. De samenwerking heeft de vorm van een pilot.

Noodzaak werken aan taal- en informatievaardigheden

In Nederland is van de vijftienjarigen ongeveer 15% laaggeletterd. De achterstand op het gebied van lezen en taal heeft ook gevolgen voor de achterstand op het gebied van informatie- en mediavaardigheden. Immers, wie niet goed (begrijpend) kan lezen is niet in staat om informatie te zoeken, vinden, beoordelen en verwerken. Taal- en informatievaardige jongeren op het vmbo én in andere onderwijssoorten, halen aantoonbaar betere schoolresultaten. Goede taal- en informatievaardigheden verminderen hiermee het risico op vroegtijdig schoolverlaten en zijn een belangrijke voorwaarde om de opleiding met succes af te kunnen ronden en door te kunnen stromen. Succes betekent perspectief op een hogere vervolgopleiding en daarmee uiteindelijk een betere positie op de arbeidsmarkt.

Gezamenlijke aanpak

Met het ondertekenen van de verklaring committeren de partners zich tot een gezamenlijke aanpak in het verbeteren van de taal-, lees- en informatievaardigheden van jongeren in Capelle aan den IJssel. Zowel de gemeente Capelle als het Comeniuscollege ondersteunen de pilot overigens van harte en zullen deze op de voet volgen. Onder meer door samen met de partners, deel te nemen aan de stuurgroep die de pilot zal begeleiden.