Vacature vrijwilligers Taalpunt

Gepubliceerd op: 29 oktober 2015 09:51

In Bibliotheek Capelle Centrum is een Taalpunt gevestigd, een samenwerking van de gemeente Capelle aan den IJssel, Bibliotheek aan den IJssel, Taalcoaching, ROC Zadkine, VluchtelingenWerk Maasdelta, VoorleesExpress aan den IJssel, de Lions en Buurtkracht. Het Taalpunt is een centrale plek waar mensen met een taalachterstand terechtkunnen voor advies over en hulp bij taalvragen.

Ben jij onze Taalpuntvrijwilliger?

Het taalnetwerk zoekt vrijwilligers voor het Taalpunt. Gedurende openingstijden sta je bezoekers te woord aan de balie, zorg je dat zij zich op hun gemak voelen en probeer je de hulpvraag op het gebied van taal uitgebreid in kaart te brengen. Zodra de vraag duidelijk is, wordt de bezoeker doorverwezen naar het juiste aanbod op het gebied van taal. Indien nodig wordt er informatie meegegeven. Goede nazorg is belangrijk, daarom controleer je als taalpuntvrijwilliger altijd of iemand op de juiste plek is terechtgekomen.

Taalpuntvrijwilligers werken onder de vlag van Bibliotheek aan den IJssel

Wat vragen we van je?

• Klantvriendelijkheid, kwaliteitsbewustheid en omgevingsbewustzijn.
  • Je hebt een open houding en bent geïnteresseerd in sociale en culturele diversiteit.
  • Je bent minimaal 1 keer per week 2 uur beschikbaar gedurende de openingstijden en bereid om daarnaast de noodzakelijke trainingen te volgen.
  • Je hebt interesse in het spreken, lezen en schrijven van de Nederlandse taal en je bent geïnteresseerd in taalonderwijs.
  • Je bent in staat om gegevens op de juiste manier te verwerken.
  • Je zet je graag in om mensen zelfredzaam te maken om zo het gevoel van eigenwaarde te vergroten.

Beschikbaarheid: Overdag en soms op vrijdagavond
Minimumleeftijd: 18 jaar

Wat bieden wij je?

• Je maakt deel uit van een gemotiveerd team van vrijwilligers. Onder leiding van een coördinator hebben zij regelmatig contact met elkaar en gedurende
  • openingstijden wordt het Taalpunt door twee vrijwilligers bemenst. Zo sta je er nooit alleen voor.
  • Voordat je begint krijg je, voor zover nodig, een basistraining van vier dagdelen die in ieder geval een module ‘herkennen en verwijzen bij een taalvraag’ bevat.
  • Regelmatig terugkerende scholing in de vorm van deskundigheidsbevordering.
  • Een gratis bibliotheekpas.

Enthousiast?

Wij ontvangen jouw motivatie en cv graag op: taalpunt@bibliotheekaandenijssel.nl t.a.v .Patricia van Schaick