Nieuwe directeur Bibliotheek aan den IJssel aangesteld

Gepubliceerd op: 18 november 2015 15:18

Transformatie op komst: van uitleenpunt tot ‘People’s Palace’ Waarnemend-directeur van Bibliotheek aan den IJssel, Conny Reijngoudt, volgt voormalig directeur Irmgard Reijntjes op. Haar eigentijdse, open en verbindende kwaliteiten zal zij, samen met haar jarenlange ervaring in het management van de Bibliotheek, inzetten voor een Bibliotheek met een duidelijke focus.

Reijngoudt: “Er wordt veel van een Bibliotheek verwacht, zowel door de gemeenten en andere organisaties als door individuele bezoekers of leden. Dat is fijn, want het laat zien dat de Bibliotheek er nog steeds bij hoort.” Toch ziet zij dat die stapeling van verwachtingen de Bibliotheek eerder zwakker dan sterker maken.

Nieuwe focus

Een nieuw evenwicht moet worden gevonden, wat resulteert in de sleutelwoorden voor het beleidsplan van 2016-2018: focus, eenvoud en visie. “Mijn wens is dat de Bibliotheek daar is waar zij nodig is om mensen te steunen in hun persoonlijke groei. Digitaal maar ook fysiek. De kracht van het gebouw aan het Stadsplein en de mogelijkheden van de Tuyter bieden allebei zoveel kansen tot samenwerken. Samen aan de slag gaan met het verbeteren van leesplezier, werken aan een geletterd Capelle en Krimpen en aan digitaal meedoen; daar gaan we voor.”

Terug naar de basis dus. De focus leggen op de gebieden waarin de Bibliotheek de maatschappij werkelijk van dienst kan zijn: leesbevordering, een leven lang leren en digitaal meedoen. De zelfredzaamheid vergroten en zo bijdragen aan een vitale maatschappij, persoonlijke ontwikkeling en geluk. “Het streven is een gezonde, professionele Bibliotheek waar mensen graag komen om te lenen, te lezen, te leren en te delen”, vertelt Reijngoudt. “Daarom wens ik dat de Bibliotheek verbonden is met dat wat voor Capelle en Krimpen aan den IJssel belangrijk is, gesteund door de politiek. Dan kunnen we een dynamisch en warm middelpunt van de samenleving worden waar jong en oud zich welkom voelt, fysiek én digitaal!”

Bibliotheek en samenleving als partners

Als verbinder en mensenmens staat Conny Reijngoudt tussen de mensen, al jaren. Dat zij zou aantreden als directeur was voor haar niet direct een feit, maar door haar taken als waarnemend-directeur groeide zij in die rol. De nieuwe functie verandert niets aan de toegankelijke positie die zij inneemt; kijkend naar de toekomst ziet zij samenwerken als een cruciaal speerpunt. “Hulp uit de samenleving is doorslaggevend. Wij bestaan immers om de samenleving te dienen en bij te dragen aan haar algehele gezondheid.”

Meegaan met de tijd en behoeften van bezoekers

De nieuwe directeur vervolgt: “Mijn droom is dat, naast draagvlak binnen de gemeentelijke organisatie, steeds meer mensen een rol spelen in het behoud en de groei van deze prachtige publieke voorziening. Dat kan financieel zijn – als lid, vriend of sponsor – of als vrijwilliger.” Inspelen op de deeleconomie, samenwerken met burgers: ze houdt ervan. Het hoort bij de tijdgeest en ze kijkt dan ook uit naar een nieuwe bibliotheekformule waarbij thuiscollecties gedeeld kunnen worden. De beide gemeenten steunen dit idee. Het is tenslotte van ondergeschikt belang waar en hoe boeken worden uitgeleend en gedeeld. De focus moet liggen op dat delen, lenen, lezen en leren. Vandaar de term ‘People’s Palace’, een plek voor en door mensen die de krachten bundelen om samen verder te komen.

Met de aanstelling van Conny Reijngoudt als nieuwe directeur, start een nieuw hoofdstuk in het boek van Bibliotheek aan den IJssel en de rol die de voorziening vervult in een moderne en continu veranderende maatschappij. Liefde voor de Bibliotheek, frisse energie, een vernieuwde focus, kennis van zaken en een diepgeworteld geloof in wat de Bibliotheek te bieden heeft, vormen de basis voor een tijdperk waarin Bibliotheek aan den IJssel een clubhuis voor persoonlijke groei en samenwerking zal zijn.