Het Streekmuseum Krimpenerwaard kleurt blauw!

Gepubliceerd op: 29 maart 2016 10:14

Vanaf 14 april is er in het museum de tentoonstelling Blauw.

Opening

De opening van de tentoonstelling wordt samen met de bibliotheek verzorgd. Simone van der Vlugt, de bekende thrillerschrijfster, zal op 14 april om 15:00 uur de tentoonstelling feestelijk openen. Aansluitend om 15:15 uur zal zij haar nieuwe historische roman Nachtblauw signeren. Nachtblauw gaat over de ontstaansgeschiedenis van het Delfts Blauw.

Boekhandel De Korf zal aanwezig zijn met boeken van Simone van der Vlught.

Tentoonstelling

In het interieur van de museumboerderij is veel blauw te vinden. De boeren die er vroeger woonden geloofden dat deze kleur de vliegen buiten de deur hield en verfden daarom hun meubels, deuren en melkbussen in de kleur ‘vliegenblauw'.

In de vaste collectie en in de depots van het museum is ook veel blauw te vinden: glas, tegels, merklappen, Keuls aardewerk, emaille, (jongens)speelgoed, sieraden en zelfs een blauw gebreid badpak! Een goede reden voor het museum om deze collectiestukken weer tevoorschijn te halen en een mooie plek te geven op de expositie.

De tentoonstelling is tot 17 september te zien in Streekmuseum Krimpenerwaard aan de IJsseldijk 312 in Krimpen aan den IJssel.

Wil je bij de opening aanwezig zijn, meld je dan wel even aan: info@streekmuseumkrimpenerwaard.nl of via telefoonnummer 0180 514866 (tijdens openingsuren van het museum).

Streekmuseum Krimpenerwaard