Gerda Havertong opent het Taalpunt in de Bibliotheek

Gepubliceerd op: 26 januari 2016 12:18

Actrice en zangeres Gerda Havertong hoorde als jong meisje dat haar oma niet kon lezen en schrijven. "Daar schrok ik van! Mijn oma was juist degene die mij prachtige verhalen vertelde en mij liedjes leerde". De oma van Gerda Havertong heeft nooit de kans gekregen om naar school te gaan. Laaggeletterdheid begint vaak al op jonge leeftijd tijd. Het is meestal pas later dat we er achter komen dat iemand niet goed kan lezen of schrijven.

Samen werken aan taal

Hoewel je het niet zou denken, is laaggeletterdheid nog steeds aan de orde van de dag. 1 op de 9 Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar is laaggeletterd. Dat zijn 1,3 miljoen mensen! Taal heb je elke dag nodig. In je studie, in je baan, om je kinderen op te voeden. Het Taalpunt in Bibliotheek Capelle Centrum wordt een centrale plek waar mensen met een taalachterstand terecht kunnen voor advies over en hulp bij taalvragen.

Feestelijke opening

Gerda Havertong wil laaggeletterdheid graag bespreekbaar wil maken. Ze is een groot voorstander van voorlezen en omdat het ook de Nationale Voorleesdagen zijn, gaat Gerda Havertong bij de opening van het Taalpunt voorlezen uit het prentenboek 'We hebben er een geitje bij. De feestelijke opening vindt plaats op 28 januari 2016 om 15:30 uur in Bibliotheek aan den IJssel, Stadsplein 39, 2903 HH Capelle aan den IJssel.

Samenwerking

Het Taalpunt is een initiatief van het taalnetwerk Kracht van Taal waarbinnen de gemeente Capelle aan den IJssel, CMC taalcoaching, de Lions Capelle IJsselrijck, ROC Zadkine, Vluchtelingenwerk MaasDelta, Buurtkracht en Bibliotheek aan den IJssel partners zijn.

Meer lezen over het Taalpunt