Daantje Nelis lokale 'voorleeskampioen'

Gepubliceerd op: 16 februari 2016 15:27

De Nationale Voorleeswedstrijd is weer gestart. Het is een voorleeswedstrijd voor kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Tien kandidaten van verschillende basisscholen uit Capelle en Krimpen aan den IJssel streden om de titel lokale ‘voorleeskampioen’.

Na een spannende en zinderende middag maakte de jury bekend dat Daantje Nelis van de Katholieke basisschool De Contrabas de winnaar is. Zij gaat door naar de kwartfinale op 19 maart in de Chocoladefabriek in Gouda. Als ze die ook wint kan ze een gooi gaan doen naar de prestigieuze titel van Nationaal Voorleeskampioen 2016. Daantje heeft een fragment voorgelezen uit 'Land van de vier bergen' van Harmen van Straaten, omdat zij dat een heel leuk boek vindt. Daantje is een geoefend voorlezer, want zij leest graag haar zusje voor.

Jury

De jury bestond dit jaar uit Jeroen Mul, beleidsadviseur gemeente Capelle aan den IJssel, Miranda de Haan, stadsdichter van Capelle aan den IJssel en Wilma Jacobs, servicemedewerker van de Bibliotheek. Volgens het oordeel van de jury maakte Daantje het "beste oogcontact met het publiek" en "liet ze de spanning uit het verhaal komen zodat wij het helemaal met haar mee konden beleven", aldus Miranda de Haan.

Download het volledige juryrapport

Leerprestaties omhoog door 15 minuten lezen per dag

De lees- en leerprestaties van kinderen gaan enorm vooruit als kinderen iedere dag 15 minuten lezen. Kinderen die 15 minuten lezen, lezen meer dan een miljoen woorden per jaar. Ze vergroten hun woordenschat, hun kennis van de wereld en hebben een voorsprong bij andere vakken. Kinderen die veel lezen hebben meer kansen in de maatschappij.

lees15minutenperdag.nl

De Nationale Voorleeswedstrijd wordt mogelijk gemaakt door Stichting Lezen en wordt georganiseerd in samenwerking met de bibliotheken.

Bekijk het fotoalbum op Facebook