Zomer 2018

Gepubliceerd op: 4 juli 2018 17:00

Ventilatoren op de bureaus, op de klantenservicebalies, ’s ochtends alle ramen tegenover elkaar open en ’s middags alles dicht. Zomaar een beeld horend bij de zomer van 2018. Een zomer die, à la het liedje van Gerard Cox al begon in mei en er lijkt geen einde aan te komen.

Ik houd er van. Je kunt gewoon je tuinkussens buiten laten liggen en als je een dagje binnen wilt blijven, hoef je je niet schuldig te voelen. Morgen is het immers weer mooi. En dan die heerlijke zwoele avonden. Lezen in de tuin. Dolblij met de e-reader met het ingebouwde lichtje of de iPad op nachtstand. Momenteel lees ik ‘s avonds een Tess Gerritsen uit de VakantieBieb. Gewoon zomaar lekker spannend. Je kunt doorlezen, maar word je ineens aangetrokken tot de sterrenhemel: geen punt. Staren maar. Dat kan bij dit genre.

Heeft u de VakantieBieb nog niet ontdekt? Duik er eens in. Het is een zomercadeautje voor u en anderen. Voor jong en oud. Van ons via onze online bibliotheek. Met de VakantieBieb neemt u ruim 60 e-books overal mee naartoe. Dat scheelt weer sjouwen. U kunt de app downloaden van 1 juli t/m 31 augustus. Ook als je geen lid bent van de bibliotheek.

Wilt u graag e-books lezen, maar vindt u in de VakantieBieb niets van uw gading – ik kan het me niet voorstellen, maar toch –, dan kunt u uiteraard naar de ‘normale collectie e-books’. Het lenen uit die collectie is wel voorbehouden aan leden van de bibliotheek. Heeft u een all-in of standaard abonnement dan heeft u met uw lidmaatschap volledig toegang tot het aanbod. Er zijn overigens nog meer mogelijkheden. Kijk eens rond op de website: e-books lenen.

Als u dan toch op de website bent, dan ziet u dat we niet stil zitten. Er is, zelfs in de lange warme zomer van alles te doen. Noteer de mogelijkheden in uw agenda en weet u welkom. Zelf kijk ik uit naar 15 augustus. Er is dan in Capelle, vestiging Stadsplein een bijzondere gast. Léon Biezeman, een schrijver met dyslexie – tevens ambassadeur voor 'Dyslexia International' én lid van het Expertteam van de Oudervereniging Balans. Hij komt een middag bij ons aan zijn boek werken. Van harte hoopt hij echter dat het niet van schrijven komt, want het liefst wil hij met kinderen en volwassenen in gesprek over dyslexie en lezen. Leon zal zich zetelen op het Makkelijk Lezen Plein, eerste verdieping.

Uw agenda heeft u nu toch bij de hand: noteer dan ook vast in uw agenda dat op 22 september Stadsplein 39 wordt geopend in haar nieuwe hoedanigheid. Stadsplein 39 is het adres:

• van de stichting Taalcoaching;
  • van de Kunstuitleen;
  • van Brownies & downieS
  • en van de Capelse centrumvestiging van uw Bibliotheek aan den IJssel.

Het belooft een dag vol activiteiten en aanbiedingen te worden. We hebben u er graag bij en laten u spoedig meer horen.

Morgen stijgen de temperaturen. Uiteraard weet u hoe te handelen door het Nationale Hitteplan. Maar ik heb ook nog een tip voor u… Of u hem moet opvolgen is een tweede.

Groet
van mij.

Meneer van der Peet
Annie M.G. Schmidt

Zoals iedereen wel weet, kan meneer Van der Peet
niet zo bijster goed tegen de hitte.
O, hij had het zo heet en hij heeft zich ontkleed
en hij is in de koelkast gaan zitten.

’t Was een heerlijk gevoel want daar had hij het koel
en hij is er zijn krantje gaan lezen.
Maar het hele gezin zocht zich gek in ’t begin
en riep steeds: “Waar zou vader toch wezen?”

En het duurde een week voor de keukenmeid keek
in de koelkast op zoek naar augurken.
En ze slaakte een kreet, want meneer Van der Peet
zat daar midden op ’t ijs op zijn hurken.

Ach, ze wisten geen raad. Als een diepvriestomaat
zat hij daar in het ijs opgesloten.
Maar mevrouw zei heel wijs: “Leg het hele blok ijs
bij de kachel, voorzichtig, niet stoten.”

Bij het knappende vuur smolt het ijs op den duur
en meneer Van der Peet kon weer praten.
“Hoe, wat heb ik het heet”, zei meneer Van der Peet.
“Waarom heb je me daar niet gelaten ?”

Nu vertelt hij het vaak aan een klant in de zaak.
“‘k Heb een week in de koelkast gezeten.
’t Was er zo fijn, ik bedoel: ’t was zo rustig en koel.
’t Was een week om nooit te vergeten.”