Zo gewoon, zo bijzonder

Gepubliceerd op: 28 april 2020 09:17

Aan het begin van een lang weekend zitten B en ik aan onze keukentafel. Maandag Woningsdag. Achter ons ons dierbare postzegeltuintje, Louis Armstrong trompettert door de speakers en voor wachten nieuwe zakken grind om uitgestrooid te worden.

B puzzelt (1000 stukjes). Ik doe duizend dingen te gelijk. Kranten lezen, vlekjes wegwerken, facebooken, mijmeren, nog maar weer eens het jaarverslag 2019 van uw en onze bibliotheek bekijken. Trots! Ook op de vormgeving door ‘ZO! Vormgeving’.

Vrijheid in en om ons huis. Zo gewoon. Zo bijzonder

Zo bijzonder nu, nu een virus de wereld tot stilstand brengt en onze kijk op de wereld verandert. Met andere ogen bekijk ik het publieksjaarverslag 2019. In vrijheid, niets wetend van het virus, werkten onze klanten, onze gebruikers, onze partners mee om het jaar 2019 op te tekenen. De energie herken ik, gedrevenheid, om met, ook de andere maatschappelijke organisaties, te werken aan een geletterder en digitaal vaardiger Capelle – en Krimpen aan den IJssel. In 2020 willen we……….

En toen werd het 16 maart. De intelligente lockdown is daar en onze deuren sluiten. Maar ook nu is het onze missie en visie die er voor zorgt dat er energie en gedrevenheid loskomt. Lezen is voor velen het enige zicht op de buitenwereld, in een tijd dat radio en tv vooral het virus scannen. Gelukkig hoef je voor een goed verhaal de deur niet uit. Immers e-books, ook die van uw bibliotheek, zijn 24 uur per dag te bereiken. De cijfers (ja cijfers zijn ook bij ons een controlemiddel om te kijken waar we staan :-) laten zien dat velen die weg tot lezen bewandelen. Toch, al video-overleggend, is er zorg om de digitaal minder vaardigen. Inmiddels is er een digitale hulplijn, zijn er vlogs met uitleg en kennen we de afhaalbieb. Ach het moge duidelijk zijn dat de beslissing over de afhaalbieb niet snel en lichtvaardig is genomen. Alle stappen hebben we getoetst bij het RIVM. Als collega’s praten we veel met elkaar (digitaal en op het werk met gepaste afstand). Immers naar je werk, naar de bibliotheek gaan is, net als het vrijheidsgevoel op zaterdagochtend, zo gewoon maar nu zo bijzonder. Het doet wat met je. Ook emotioneel. Toch overheerst bij ons allemaal een gevoel van dankbaarheid om een steentje bij te kunnen dragen aan de leefbaarheid in het absurdistische nu.

Maandag is het Koningsdag. Zo gewoon, zo bijzonder – Woningsdag. B en ik doen geen Tompouce, maar een Moorkop. Dat weten we al. Minder koolhydraten. En dan - nog een nachtje slapen. 28 april 2020. Margriet Meijvogel en Wilma Jacobs hebben dienst in Capelle centrum. Zo gewoon, maar hoe bijzonder zal het om 12 uur zijn! Zij sluiten dan hun werkzame leven af in een lege bibliotheek, zonder handen om te schudden. Het zal hoe dan ook gedenkwaardig zijn. Margiet en Wilma bedankt! Je weet, ooit, proosten we op jullie toekomst met de woorden: ‘vrouwen gezondheid. Lees en leef gelukkig voort’ .

U allen: prettige Woningsdag, voor een week later een geschiedwaardige herdenking van 75 jaar vrijheid.

Tot ziens, voor nu vooral online.

Conny Reijngoudt, directeur-bestuurder