Welkom

Gepubliceerd op: 20 oktober 2016 15:30

Heeft u gisteren toevallig de ‘Telegraaf’ gelezen? Ja? Dan heeft u vast het verontrustende bericht gelezen over onwenselijk gedrag van jongeren in onze vestiging aan het Stadsplein in Capelle aan den IJssel. Ik heb er goed over nagedacht of ik hier, op onze website een reactie wil geven op dat bericht en u merkt, ik heb besloten dat te doen.

U kent vast het verhaal van de regendruppel waar de zon in schijnt? Er staat een groep mensen omheen. Wat blijkt: elk lid van die groep ziet in de druppel een andere kleur. Uiteindelijk heeft iedereen gelijk, omdat de druppel vanuit verschillende hoeken wordt bekeken. In het artikel geeft de journalist aan dat de woordvoerder van de bibliotheek het gedrag van jongeren niet als een heel groot issue ziet. En dat is echt zo. Wij zeggen niet dat alle jongeren in de bibliotheek zich altijd conform de regels gedragen. Wij zeggen wel dat we gedragsregels hebben en dat onze medewerkers, betaald en onbetaald naar die gedragsregels handelen. Een gastvrije bibliotheek, dat is wat we willen zijn. Dat wil zeggen dat wij bezoekers, ‘jong of oud’, die overlast veroorzaken voor andere bezoekers aanspreken. Meestal is dat voldoende. Eens in de zoveel tijd, sturen we bezoekers weg die de grens overschrijden: ‘jong of oud’. Wij zeggen niet dat dat eenvoudig is. Want dat is het niet. In overleggen praten we hier dan ook over met elkaar. We delen ervaringen in aanpak en bedenken oplossingen om er zo goed mogelijk voor al onze klanten te zijn. Het hoort, hoe ingewikkeld ook, bij ons werk. Dit is de hoek van waaruit ik, waaruit wij naar de druppel kijken.

Toch wil ik hiermee de meningen van de bronnen van de journalist niet wegpoetsen. Deze bronnen staan immers aan de andere kant van de druppel. Wij zullen er alles aan doen om te achterhalen of er meer bezoekers zijn die de ervaring zijn toegedaan dat er teveel onrust is in de bibliotheek. U kunt onderaan uw mening geven als reactie op deze blog.

Een aantal van u, ‘jong en oud’, heeft via de mail, in gesprekken (Capelse Jeugdraad) of via ons ‘Biebpanel’ laten weten graag meer stilteplekken in de bibliotheek te willen. Wij luisteren daar naar en willen dat ook graag bieden. Het hoort bij het bibliotheek zijn, bij een moderne bibliotheek zijn.

Binnen de mogelijkheden die we hebben in een grote open ruimte, hebben we collecties verplaatst en boven, op de vide, studieplekken gerealiseerd. Dat zou veel beter kunnen. Dat realiseren wij ons ook. Daarom zijn we ook intensief in gesprek met de gemeente over een verbouwing. Een belangrijk aandachtspunt in het programma van verbouwingswensen zijn die plekken waar rust te handhaven is om te lezen en te leren.

In het artikel wordt ook zorg om ons personeel uitgesproken. Ik waardeer dat. Het gesprek in overleggen, in functioneringsgesprekken, onder de koffie enzovoort geeft ons een beeld hoe medewerkers onze werkomgeving ervaren. Dat beeld voedt mijn mening, de mening van de directie over hoe wij in ons werk staan. Medewerkerstevredenheidsonderzoeken bieden aanvullende en objectievere informatie. Binnenkort wordt deze weer afgenomen. En u kunt er van op aan dat wij het onderwerp ‘veilige werkomgeving’ dit keer nog prominenter zullen meenemen.

Onze bibliotheek wil graag een gastvrije bibliotheek zijn en blijven. Wij heten dan ook elke bezoeker, ‘jong en oud’, welkom in onze bibliotheek om te lezen, te leren, kennis te delen. Binnen de regels van het spel. Dat dan weer wel. Maar dat zult u begrijpen.

Tot ziens in een van onze vestigingen!

Conny Reijngoudt