Mijn favoriet voor jou!: Wat beelden kunnen spreken

Gepubliceerd op: 7 maart 2016 14:33

De Bibliotheek is een nieuw project gestart. Onder het motto 'mijn favoriet voor jou' gaan de medewerkers hun favoriete boek, film promoten. Ik ga over mijn favoriet deze blog schrijven.

Voor mij ligt een werkelijk prachtig boek met foto’s waar je naar blijft kijken. Het is een fotoboek met foto’s van de beroemde fotograaf Steve Mccurry. Bij het horen van zijn naam gaat het belletje van ‘o ja’ mogelijk nog niet rinkelen. Maar bij het zien van veel van zijn foto’s vast en zeker wel. Kleurenfoto’s met als thema meestal het dagelijks bestaan in Zuidoost Azië. Momenten uit het dagelijks leven, in het voorbijgaan geschoten en zo treffend. Wat vind ik dit vakmanschap. Zijn werk moet klaar liggen om bekeken te worden. Laatst was ik met de liefde van mijn leven in een hotel met een eigentijdse foyer. Daar lagen op tafels, in hoeken en op standaards fotoboeken. Onder andere met foto’s van Steve. Veel mensen bladerden door de fotoboeken en vooral rond de foto’s van Mccurry ontstonden gesprekken. Gesprekken over je eigen onhandige foto’s, gesprekken over gevolgde fotocursussen en gesprekken over de momenten die Steve vast heeft gelegd. Gissen soms. Het leuke van het boek dat ik met u deel, is het feit dat het ook de verhalen achter de foto’s vertelt. Want hoewel elke foto een verslag van een moment is, op zich zelf staat, hoort er vaak wel een verhaal bij. Zo lees je over zijn ervaringen in Afghanistan. In 1979 stak hij in het geheim de grens van Afghanistan over. Gekleed in lokale dracht en met weinig meer dan alleen zijn camera. Prachtig zijn de foto’s die daar uit voortgekomen zijn: beelden van strijders. Kinderen, mannen, schietend, kijkend met de blik in het onzekere. Te mooi zijn ook zijn foto’s uit Bangladesh, India en Pakistan. Mccurry is gefascineerd door het uitgestrekte netwerk van spoorlijnen in India. Een netwerk dat naar schatting 30 miljoen passagiers per dag vervoert! In en op de trein.

In de foyer van het hotel waar in ik fan werd van Mccurry, gebeurde nog iets met mij. Ik werd getroffen door de verblijfs- en ontmoetingsfunctie rond boeken die inspireren. “Dat wil ik in onze bibliotheek”, sprak ik uit. Rond de leestafels boeken waar je door geraakt wordt, alleen al door er in te kijken. Daar wil ik aan werken bij de ontwikkeling van onze publieke ruimtes waar een leeszaal is. De collectie van een bibliotheek als de onze, moet namelijk bijdragen aan uw ontwikkeling. Gewoon om dat lezen dat altijd al veroorzaakt, maar ook doordat de collectie inspireert. Nieuwsgierig maakt naar dichtbij en over de grens. Zorg draagt voor een gesprek, een verhaal enzovoort.

#mijnfavorietvoorjou #thethingswedoforlove

Reserveer boek