Hoe is het nu?

Gepubliceerd op: 29 augustus 2017 10:56

Het was me het zomertje wel. En dan heb ik het niet over het weer. Daar was ik best tevreden over. De tuin, een postzegeltuintje hoor – stelt u zich er niet te veel van voor, was toch echt een verlengstuk van onze woonkamer. Helaas niet tot in de kleine uurtjes, want die avonden waarbij het lang warm bleef, waren er niet zo veel. Maar goed: waar heb ik het dan wel over? Het is het zomertje geweest dat in het teken stond van plannen maken voor de toekomst. Het is het zomertje geweest waarin één vraag mij meer dan eens gesteld is:

Hoe is het nu?

Zoals verleden jaar de aandacht in de zomermaanden vooral uitging naar de grote verbouwing van onze vestiging in Krimpen aan den IJssel, zo stond deze zomer in het teken van de verbouwing van onze vestiging aan het Stadsplein te Capelle aan den IJssel. Waar ik ook liep en grappig genoeg ook in Krimpen, spraken mensen mij aan: ‘Hoe is het nu? Schiet de verbouwing al op? Zeker wel een drukke tijd voor u en uw collega’s?’ De vragen doen mij goed. U leeft met ons mee. En ik hoop dat dat komt doordat u de bibliotheek ziet als een plek van u. Want daar doen we het voor: wij verbouwen, samen met de gemeente, het pand aan het Stadsplein tot een professionele publieke ruimte. Voor u.

Het Stadsplein

Als u een regelmatige bezoeker bent van het Stadsplein in Capelle aan den IJssel, dan gluurt u vast en zeker wel eens naar binnen bij nummer 39. U zult zien dat er muren zijn opgetrokken en dat de ruimte op de begane grond verdeeld is in compartimenten:

> rechts naast de deur de nieuwe ruimte voor de Rabobank. De sleutel is inmiddels in handen van de bank en begin 2018 zullen de deuren daar open gaan in de verte ziet u een muur en achter die muur kunt u straks o.a. sporten bij ‘Anityme fitness’
> links naast de deur – een klein muurtje en daarachter is ruimte gereserveerd voor horeca
Dat laatste is een wens van u. Wij hebben een panel van klanten – het Biebpanel. En regelmatig praat dat panel digitaal mee over plannen van de bibliotheek of over de kwaliteit van wat wij u bieden. Meer dan 80% van de personen die meededen aan een onderzoek over de toekomst van de bibliotheek gaf, aan dat horeca in een bibliotheek thuishoort. Niet te duur, maar wel met kwaliteit.

Nog even terug naar dat wat straks onze buren worden: wat ik zeker weet is dat onze buren met ons samen zullen werken om van Stadsplein 39 een begrip in Capelle te maken. En daar gaan ook de Kunstuitleen en de stichting Taalcoaching een bijdrage aan leveren. Dat weet ik zeker. Ook zij zullen namelijk op dit adres te vinden zijn.

Vanaf 1 oktober begint het afbouwen van de bibliotheekruimte. De tekeningen zijn zo goed als klaar. De tekeningen zijn te zien bij de CentrumXpeditie op 23 september waar de bibliotheek ook aanwezig zal zijn in een kraampje op het Stadsplein. Daarna zijn ze te zien in onze tijdelijke vestiging aan de Duikerlaan en op de website.

Wat heeft al een basisplek in die tekening?

• De mogelijkheid om boeken en/of tijdschriften te lenen
  • De mogelijkheid om tijdschriften en kranten te lezen, in de nabijheid van de horeca of juist in stilte op de eerste verdieping met een prachtig uitzicht over het Stadsplein
  • Plekken voor collectie voor de jeugd tot 12 jaar
  • Het Taalpunt
  • Diverse plekken om te internetten
  • Diverse plekken om te studeren en te werken
  • Leslokalen
  • Kersen op de taart

Het zijn de kersen op de taart die nog ontbreken! De kersen die van een confectiepak een maatpak maken. Immers daardoor wordt het de bibliotheek die past bij alle Capellenaren? Ongeacht religie, ras, opleiding enzovoort. Inmiddels kunnen we de basis financieren. Voor de kersen op de taart: daar hebben we wat extra geld voor nodig.

De kersen

Want wat wilde u bijvoorbeeld volgens het Biebpanel nog meer: Een comfortabele ruimte voor cursussen en lezingen. Het kan al maar met wat extra middelen bieden de faciliteiten meer eigentijds comfort. En onze jongeren wat willen zij? Wij spraken met de Capelse jeugdraad en met jongeren van het IJsselcollege:

Een eigen plek in de bibliotheek. Niet zo zeer om te chillen, maar juist om te studeren, om samen te werken aan schoolzaken. In een sfeer waar je gezien wilt worden. Met een collectie en faciliteiten die aansluiten bij de behoefte van jongeren. Het kan! Met wat extra middelen. Er is ruimte.
Nieuwe media! Kennis maken met media van de toekomst – een medialab. En daar willen zij zelf aan mee werken of aan meewerken zodat mensen die er minder mee hebben, door hen geholpen kunnen worden. Het kan! Met wat extra middelen. Er is ruimte. Er is data en er is professie.
Een eigen plek gunnen we ook de jongsten en hun ouders. Natuurlijk kan dat met onze oude prentenboekenbakken. Maar wat is het leuk om hen te verrassen, net als in de ‘oude bibliotheek’ door verstophoekjes, speelse voorleesplekken enzovoort. Het bibliotheekbezoek wordt dan een belevenis. En dat is goed, want later, als lezen er wat minder toe doet, maakt die herinnering dat je uiteindelijk weer terug komt bij de bibliotheek. Het kan! Met wat extra middelen.
Voor de kersen op de taart (ja ik kijk ‘Heel Holland bakt’ – dat merkt u al) benaderen wij bedrijven en fondsen. Maar ook u kunt mee doen! U kunt bijvoorbeeld ‘Vriend van de Bibliotheek’ worden. Al voor 25 euro per jaar steunt u ons. U kunt ons ook eenmalig steunen. Wilt u dat? Mail uw gegevens naar mij en dan neem ik graag contact met u op.

Hoe is het nu? Kijkt u ook ‘Heel Holland bakt’? Dan begrijpt u mijn beeldspraak: de taartbodem is krokant, mooi droog, smaakt goed. Maar nu de versiering nog…..

Versiert u mee?

Conny Reijngoudt, Directeur-bestuurder