Druk, druk, druk

Gepubliceerd op: 15 februari 2016 09:06

Druk druk druk. In de afgelopen tijd lag (en ligt) de directiekamer vol met concepten. Concepten van ons nieuwe beleidsplan, concepten van de jaarrekening 2015, conceptplannen voor 2017 (en dit is geen tikfout), conceptbouwplannen voor de vernieuwingen in de Tuyter, concepten van teksten voor de events waar je als directeur de Bibliotheek mag vertegenwoordigen.

Het is en blijft een bijzondere baan. Breed van inhoud. Van controletaken tot innovatieve taken. Het meest bijzonder vind ik de eer die jou als directeur toebedeeld wordt, terwijl ook veel van wat jij, als directeur vertegenwoordigd door anderen wordt gedaan. Uiteraard ben ik deel van de plannen, help ik middelen realiseren. Maar toch…….U begrijpt wat ik bedoel.

Zo openden we in januari een TaalPunt in de Bibliotheek. De plek in Capelle aan den IJssel waar een ieder die beter Nederlands wil schrijven of lezen terecht kan. Taalvrijwilligers, die geheel belangeloos een opleiding van vier dagdelen volgden, helpen de taalvragers verder. Via hen hopen we velen de weg naar de juiste taalcursus te wijzen. Het was een feestelijke bijeenkomst met als hoofdgast Gerda Havertong. Haar naam trok veel bezoekers. En ze was het meer dan waard. Wat een sprankelende, enthousiasmerende vrouw. Twee volwassenen vertelden hun persoonlijke verhaal: Koos Vervoort – ambassadeur van de stichting Lezen en Schrijver en Mensura Zvrko – een van de Capelse schrijvers uit de eregalerij. Zelf praatte ik de middag aan elkaar, schudde handen en ontving woorden van waardering. Bijzonder – want de vrouwen die, namens het TaalNetwerk de kracht van Taal, ongelooflijk hard hebben gewerkt aan het tot stand komen van het TaalPunt: zij waren als stille krachten aanwezig.

Zo ook tijdens de opening van de nieuwe Kinderbibliotheek in 's- Gravenland. Als directeur stond ik in de spotlights, terwijl het team van de Bibliotheek op School werkelijk het bijna onmogelijke heeft volbracht.

Ach op het gevaar af iemand te vergeten: mijn boodschap is – niemand kan alleen de doelstelling van een sprankelende Bibliotheek, midden in de samenleving, realiseren. Het is een samenspel tussen betaalde en onbetaalde collega’s, die zien dat je door samen een open sfeer te creëren in onze vestigingen, bouwt aan de Bibliotheek die we willen zijn. Hoe de meerjarenplannen er uit zien? Lees over onze meerjarenplannen onze nieuwe beleidsplan.

Om te eindigen waar ik begon: druk druk druk. Want dat is het. Voor ons allemaal. Maar wij doen het graag. Want in januari 2017 willen we terug kunnen kijken op een 2016 waarin veel mensen in onze voorzieningen kwamen en onze activiteiten bezochten.

Tot besluit: u weet toch dat u vanuit elke hoek waar u internet heeft onze Bibiotheek kunt bezoeken? Via uw eigen menu op ons site. En dat er inmiddels een collectie van bijna 10.000 ebooks beschikbaar is? Te leen via uw huidige lidmaatschap. Wilt u alleen ebooks lenen: dan kunt u ook kiezen voor een ‘digital only abonnement. Zie onze tarieven en abonnementen.