Black Friday

Gepubliceerd op: 30 november 2018 16:17

Afgelopen vrijdag was het Black Friday. Net als Valentijnsdag en Halloween, een dag die plots in onze kalender staat en waar je niet omheen kunt. Overgewaaid uit Amerika.

Black Friday – het klinkt een beetje eng. Maar niets is minder waar. Het is een dag waar je je voordeel mee kunt doen. Wat zeg ik? Kunt doen? Moet doen! Want het is ‘van…. voor… tijd’. Supersale. De tas, de pan, het jack waarvan je niet wist dat je hem wilde hebben voor minder dan de helft en soms nog een tweede gratis ook. ‘Van… voor… dus. Overal en nergens aanbiedingen. Wat ik dan krijg is een zekere onrust. Ben zo bang dat ik iets misloop, op het verkeerde moment toe sla. Te veel betaal. Gelukkig werkte ik deze Black Friday! Ik kon dus mijn zinnen verzetten.

En dat deed ik door de plannen voor een nieuwe beleidsperiode op een rijtje te zetten. In een visiedocument – een aanvulling op ons beleidsplan ‘Visie en focus’. Visie en focus, seizoen 2 zeg maar. Visie en focus deel 1, loopt tot eind 2018. Wij vinden het plan nog springlevend en kiezen dan ook voor een tweede seizoen. Het is een fundament waar we op verder willen bouwen, waardoor we nog betere resultaten kunnen bereiken als het gaat om een geletterder Capelle en Krimpen aan den IJssel. Zo willen we de wijken in met onze taalactiviteiten. Samen met scholen en de welzijnsstichtingen. Samen met het Taalnetwerk in Capelle willen we in de komende periode komen tot een Taalhuis en in Krimpen aan den IJssel tot een Taalpunt. Bovendien werken we de komende jaren ook aan een digitaler Capelle en Krimpen aan den IJssel. Door meer te doen met techniek, door meer te oefenen met de computer.

Ik zal u niet vermoeien met alle details. Binnenkort vindt u de koers op de website en kunt u het op uw gemak nalezen. Kortgezegd blijft het allerbelangrijkste, ook in seizoen 2 dat we er zullen zijn om uw persoonlijke ontwikkeling te ondersteunen. Met onze vakmannen en -vrouwen; met onze collectie en onze activiteiten. Nog even een leuk nieuwtje: de voorgenomen samenwerking met Sonrisa. U weet wel van het succesvolle Goud van oud! Samen ontwikkelen we studiekringen voor ouderen waarin kennisdelen over allerhande onderwerpen onder het genot van een kopje koffie of thee centraal staat. Houd de website en nieuwsbrieven in de gaten – want dit wordt leuk.

Nog even terug naar Black Friday! ‘Van…voor…’ . Ik bedacht me zo tussen het schrijven aan seizoen 2 door, dat het in de bibliotheek elke dag Black Friday is. Immers je vindt er altijd wel iets waarvan je niet wist dat je er zoveel plezier aan kon beleven. Verhalen van anderen. Te vinden in boeken, op dvd’s maar ook als u deelneemt aan activiteiten als het Taalcafé, het Schrijfcafé, de digitale oefen- en spreekuren. Kleurrijke ervaringen en kennisdelen. Soms heeft u een abonnement nodig om de verhalen thuis te ervaren, maar heel vaak kost uw aanwezigheid zo weinig dat het geen naam mag hebben.

Veel goeds voor u, van uw Bibliotheek aan den IJssel! Tot ziens.