Om nog meer effect te creëren in de leesbevordering en ontwikkeling van (digitale) geletterdheid onder jongeren is Bibliotheek aan den IJssel op zoek naar

Vrijwilligers voor de schoolbibliotheek op het Krimpenerwaard College

Wie zoeken wij?

De bibliotheek ligt in het centrum van de school en is dagelijks geopend. Je werkt hier onder leiding van een leesconsulent van Bibliotheek aan den IJssel.

Wat ga je doen?

Je leent boeken uit en neemt ze in. Je geeft tips, luistert goed en helpt de jongeren (12-18) en docenten bij het vinden van het juiste boek. Je motiveert, enthousiasmeert en beantwoordt vragen. Je zorgt dat de schoolbibliotheek er netjes en aantrekkelijk uitziet en maakt in voorkomende gevallen (thema)presentaties om titels extra onder de aandacht te brengen. Samen met de leesconsulent onderhoud je de collectie en geef je advies over de aanschaf van nieuwe boeken.

Wat maakt het werk de moeite waard?

Je hebt dagelijks contact met zowel jongeren als docenten die je enthousiasmeert voor het lezen van boeken. Je helpt hen bij het vinden van ‘het juiste’ boek. Je werkt in een prachtige schoolbibliotheek met een mooie actuele collectie in het centrum van het Krimpenerwaard College.

Wat vragen wij?

• Je hebt plezier in het werken met jongeren (en docenten) in een schoolomgeving
  • Je houdt van boeken en bent in staat anderen voor het lezen hiervan te enthousiasmeren
  • Je bent servicegericht, proactief en in staat de regels te handhaven met behoud van een goede sfeer