Gastheer/-vrouw

De bibliotheek is allang niet meer de plek waar je alleen komt om boeken te lenen. Ook de Bibliotheek aan den IJssel transformeert steeds meer naar een maatschappelijk-educatieve bibliotheek, waar iedereen welkom is om te leren, lezen, ontmoeten en digitaal mee te doen. Wij werken samen met gemeentes, organisaties en bedrijven aan het vergroten van de leesvaardigheid bij kinderen, het kunnen meedoen in de maatschappij en het bestrijden van laagtaalvaardigheid.

De Bibliotheek aan den IJssel heeft twee mooie centrale vestigingen, een in Capelle aan den IJssel en een in Krimpen aan den IJssel. Ook hebben we een Kinderbibliotheek en Haal- en Brengpunt in Capelle aan den IJssel en op 26 basis- en 2 middelbare scholen een Bibliotheek op school.

De frontoffice van de bibliotheek is de plaats waar de leenservice, de leerservice en informatieve service van de bibliotheek plaatsvindt. Klanten en bezoekers kunnen er media lenen, kranten en tijdschriften lezen en digitale bronnen raadplegen. Bibliotheekmedewerkers verstrekken er advies en informatie.

We zijn op zoek naar gastheren /-vrouwen op vrijwillige basis voor Bibliotheek Krimpen en Capelle Centrum

Wat ga je doen

• Klanten assisteren bij wegwijsvragen en vragen over uitleenapparatuur-en betaalautomaat
  • Klanten doorverwijzen en/of meenemen naar de vaste collega’s bij inhoudelijke vragen
  • Opruimen van de boeken en andere materialen
  • Ondersteuning bieden in het presentabel houden van de bibliotheek
  • Het plaatsen van boeken en materialen op de displays in de bibliotheekruimte

Wat hebben wij te bieden

• Een werkomgeving in een informele sfeer en inspirerende omgeving
  • Een goede en zorgvuldige begeleiding door de vaste collega’s, een duidelijk en overzichtelijk takenpakket en een goed vrijwilligersbeleid
  • Leuke collega’s en leuke klanten
  • Een gratis Bibliotheekabonnement

Wat zijn de benodigde vaardigheden en tijdsinvestering

• Interesse in boeken/literatuur, cultuur
  • Klantvriendelijke attitude
  • Accuraat en representatief
  • Openstaan voor adviezen
  • Goed kunnen samenwerken
  • De Nederlandse taal voldoende beheersen
  • Dagdeel in overleg op basis van beschikbaarheid

Wat maakt het werk de moeite waard?

• Te zien dat de bibliotheek een fijne en opgeruimde plek is om te komen en te verblijven
  • Te zien dat de collega’s en de klanten jouw werk waarderen

Enhousiast?

Neem contact op met Ellen Snoeren, coördinator vrijwilligers e.snoeren@bibliotheekaandenijssel.nl of bel met 010 450 32 44.