Erkenning van kwaliteit, inzicht in mogelijkheden

Gepubliceerd op: 15 november 2016 15:24

Hoe het certificeringsproces Bibliotheek aan den IJssel verrijkt.

“Natuurlijk is het fijn om gecertificeerd te zijn; het toont een zekere kwaliteit (…) Maar belangrijker dan die certificering, is het om de juiste dingen te doen voor Capelle en voor Krimpen aan den IJssel. Dat is waar we het allemaal voor doen.”

De kwaliteit van openbare bibliotheken wordt getoetst door de in 2006 opgerichte SCOB (Stichting Certificering Openbare Bibliotheken), die 20 auditoren het land in stuurt om de bibliotheken onder de loep te nemen. De auditoren werken in duo’s bestaande uit een peer en expert, iets waarover velen te spreken zijn. Immers brengen zij zo beide hun portie kennis en eigen insteek mee naar de audit, wat het proces enkel ten goede komt. Ook het feit dat het vroeger veel meer draaide om papierwerk en er tegenwoordig meer wordt gepraat, wordt als positief ervaren. Ook door directeur Conny Reijngoudt.

Certificeringsproces helpt groeien

In 2016 was het namelijk de beurt aan Bibliotheek aan den IJssel, waar Reijngoudt sinds vorig jaar aan het roer staat. Trots is zij op de erkenning en op de dubbele plus die Bibliotheek aan den IJssel ontving, want zowel het leiderschap als de relatie met de gemeenten werd als uitstekend beschouwd. Het toont de kwaliteit van de hartelijke directrice, een warm mensenmens met een enorme kennis van zaken. “Van ons team,” stelt zij resoluut, “want deze winst hebben wij met zijn allen behaald.”

Een kijkje in de toekomst

‘Een leven lang lezen, leren en digitaal meedoen’ is waar Bibliotheek aan den IJssel voor staat. In het persbericht dat in november 2015 bekendmaakte dat Conny Reijngoudt directrice Irmgard Reijntjes zou opvolgen, werd de transformatie die op komst was al glashelder uiteengezet met de woorden van uitleenpunt tot ‘People’s Palace’. Die verandering is nog steeds in volle gang en de audit is juist in deze roerige transitiefase enorm waardevol gebleken.

“Als bibliotheek willen we nog meer echt een Capels en Krimpens gevoel uitdragen en oproepen. De make-overs van onze vestigingen zijn daarin heel belangrijk,” vertelt Reijngoudt. De bibliotheek wil uitgroeien tot dé plek waar je heerlijk kunt verblijven, alleen of samen. Een plek waar je je krantje leest, studeert, een cursus volgt of samenkomt met je taalcoach. “In Krimpen starten we vanaf september met de nieuwe aanpak. Een gerestylede bibliotheek waar ook de ontmoetingsruimte in de Tuyter een belangrijke rol in speelt. Als de Tuyter open is, is de bibliotheekfunctie in de ontmoetingsruimte eveneens open: de leeszaal, werkplekken, inname en uitleen. Ik kijk uit naar samenwerking met de andere huurders in de Tuyter en we hebben goede hoop dat een dergelijke exercitie binnen afzienbare tijd ook in Capelle zal gaan plaatsvinden. Het pand delen met anderen, horeca, eigentijdse werkplekken en graag bedrijvigheid op alle momenten van de dag”, vervolgt de directrice. Met een schittering in haar ogen vult ze aan: “Zo willen we steeds meer een plek worden voor en door Capelle en Krimpen aan den IJssel, waar jong en oud terechtkan voor individuele of groepsactiviteiten op het gebied van lezen, leren en digitaal meedoen.”

Geen ijzig examen, maar een inspirerend groeiproces

De audit werd natuurlijk voorafgegaan aan het nodige papierwerk, maar in vergelijking tot de dozen papier die vroeger moesten worden overlegd, was het proces nu een verademing. Ook de dag van de audit, dus van het daadwerkelijke bezoek, is door de directrice en medewerkers als positief ervaren. “Het was echt een léuke dag,” vertelt Reijngoudt, “waarin liefde voor het vak en praten óver het vak centraal stond. Dat inspireert en daar krijg je alleen maar nieuwe energie van.”

De directrice trad relatief kort voor het certificeringsproces aan en uitstel heeft wel even door haar hoofd gespeeld, maar dit bleek niet mogelijk. Achteraf gezien een goede zaak, erkent Reijngoudt: “Het nieuwe beleidsplan en onze toekomstvisie vormden de leidraad, zo sprak ik af met de auditoren. Dat is effectief gebleken. Het heeft nog meer vorm gegeven aan de door ons opgestelde doelen. We weten nu wat heel goed gaat én waar mogelijkheden liggen. Zo kunnen we gerichter op onze doelen af.”

“Wij zijn een bibliotheek van aanpakkers,” vervolgt ze, “dus dat komt goed uit. Zo’n audit, alles wat daaruit voortkomt, daar kunnen wij iets mee. Het geeft gedegen handvatten waar datgene wat wij de gemeente en onze leden bieden alleen maar beter van kan worden. Dat is onbetaalbaar.”

Nog meer doen voor Capelle en Krimpen aan den IJssel

Op het gebied van processen en middelen valt nog veel winst te behalen, zo wees de audit uit, iets wat direct wordt beaamd: “Dat wisten we en eigenlijk is het alleen maar goed dat het certificeringsproces dit nog eens haarfijn uitwijst. Bovendien hebben wij nieuwe inspiratie kunnen opdoen om deze zaken effectief aan te vliegen. Dat maakt ons ontzettend nieuwsgierig naar de toekomst en naar de resultaten die wij, dankzij de audit, zullen behalen. Voor Capelle en voor Krimpen aan den IJssel.”

“Want daar gaat het uiteindelijk om,” stelt Reijngoudt ten slotte. “Natuurlijk is het fijn om gecertificeerd te zijn; het toont een zekere kwaliteit, al is het geen eis van gemeente. Maar belangrijker dan die certificering, is het om de juiste dingen te doen voor Capelle en voor Krimpen aan den IJssel. Dat is waar we het allemaal voor doen.”